http://psv.udpu.edu.ua/issue/feed Проблеми підготовки сучасного вчителя 2025-12-08T23:33:17+02:00 Кірдан Олена Леонідівна kirdan_olena@ukr.net Open Journal Systems <h2>Збірник внесено до<strong style="color: red;"> Категорії "Б"</strong> Переліку наукових фахових видань України, в яких можуть публікуватися результати дисертаційних робіт на здобуття наукових ступенів доктора і кандидата наук (спеціальності: 011, 015). Наказ МОН України від 15.10.2019 № 1301.</h2> <p>Раніше збірник входив до Переліку наукових фахових видань України:</p> <ul> <li> <p>Наказ МОН України від 21.12.2015 № 1328</p> </li> <li> <p>Наказ МОН України від 23.02.2011 № 1–05/2</p> </li> </ul> <p><strong>Засновник: </strong>Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини.</p> <p><strong>Реєстрація суб'єкта у сфері медіа </strong>від 28.12.2023 № 1982. <strong>Ідентифікатор медіа: </strong>R30-02357.</p> <p>До збірника входять оригінальні наукові статті (раніше ніде не опубліковані) теоретичного та експериментального характеру, у яких розкриваються актуальні проблеми професійної підготовки майбутніх педагогічних працівників, удосконалення освітнього процесу у вищій педагогічній школі; обґрунтовується зміст, форми, методи та технології формування професійної компетентності майбутніх учителів; методика здійснення освітнього процесу у вищій школі; висвітлюються результати наукових досліджень у галузі педагогічних наук.</p> <p><strong>Основна цільова аудиторія збірника: </strong>провідні вчені, професори, доктори та кандидати наук, доценти, докторанти, аспіранти, наукові співробітники.</p> <p>Журнал має <strong>загальнодержавну та зарубіжну</strong> сферу розповсюдження.</p> <p><strong>Мови видання: </strong>українська, польська та англійська.</p> <p><strong>Періодичність: </strong>двічі на рік.</p> <p>На сторінках видання публікуються матеріали за такою <strong>тематикою</strong>:</p> <ul> <li>теорія та історія педагогіки вищої школи;</li> <li>методика навчання у вищій школі;</li> <li>професійна підготовка педагогічних кадрів за освітніми галузями;</li> <li>підготовка педагогів в умовах інклюзії;</li> <li>теорія і методика підготовки менеджерів освіти;</li> <li>теорія і методика виховання майбутнього педагога;</li> <li>зарубіжний досвід підготовки майбутніх учителів</li> </ul> <p><strong>Журнал "Проблеми підготовки сучасного вчителя" </strong>зареєстрований, реферується та індексується у наступних наукометричних базах даних, пошукових системах та репозитаріях:</p> <ul> <li><a href="https://portal.issn.org/api/search?search[]=MUST=notcanc,notinc,notissn,notissnl=%222307-4914%22&amp;search_id=1412111" target="_blank" rel="noopener">ISSN International Centre, м. Париж;</a></li> <li><a href="https://search.crossref.org/?q=2307-4914">CrossRef;</a></li> <li><a href="https://scholar.google.com.ua/citations?hl=ru&amp;user=O6HY5m8AAAAJ" target="_blank" rel="noopener">Google Scholar;</a></li> <li><a href="https://journals.indexcopernicus.com/search/details?id=44839" target="_blank" rel="noopener">Index Copernicus;</a></li> <li><a href="https://www.worldcat.org/search?q=%D0%9F%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B5%D0%BC%D0%B8+%D0%BF%D1%96%D0%B4%D0%B3%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%BA%D0%B8+%D1%81%D1%83%D1%87%D0%B0%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE+%D0%B2%D1%87%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8F&amp;qt=results_page" target="_blank" rel="noopener">WorldCat (США);</a></li> <li><a href="http://psv.udpu.edu.ua/index/index?searchInitial=%D0%9F&amp;sort=title" target="_blank" rel="noopener">Українська науково-освітня мережа УРАН;</a></li> <li><a href="http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&amp;I21DBN=JRN&amp;P21DBN=JRN&amp;S21STN=1&amp;S21REF=10&amp;S21FMT=fullwebr&amp;C21COM=S&amp;S21CNR=20&amp;S21P01=0&amp;S21P02=0&amp;S21P03=I=&amp;S21COLORTERMS=0&amp;S21STR=%D0%9673319" target="_blank" rel="noopener">Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського;</a></li> <li><a href="http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&amp;I21DBN=UJRN&amp;P21DBN=UJRN&amp;S21STN=1&amp;S21REF=10&amp;S21FMT=juu_all&amp;C21COM=S&amp;S21CNR=20&amp;S21P01=0&amp;S21P02=0&amp;S21P03=PREF=&amp;S21COLORTERMS=0&amp;S21STR=ppsv" target="_blank" rel="noopener">Реферативна база даних «Україніка наукова»;</a></li> <li><a href="https://www.base-search.net/Search/Results?type=all&amp;lookfor=%D0%9F%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B5%D0%BC%D0%B8+%D0%BF%D1%96%D0%B4%D0%B3%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%BA%D0%B8+%D1%81%D1%83%D1%87%D0%B0%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE+%D0%B2%D1%87%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8F&amp;ling=1&amp;oaboost=1&amp;name=&amp;thes=&amp;refid=dcresen&amp;newsearch=1" target="_blank" rel="noopener">Bielefeld Academic Search Engine (BASE).</a></li> </ul> <p><strong>Адреса редакції:</strong></p> <p><a href="https://www.google.com/maps/place/%D0%A3%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9+%D0%B4%D0%B5%D1%80%D0%B6%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%B9+%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9+%D1%83%D0%BD%D1%96%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%81%D0%B8%D1%82%D0%B5%D1%82+%D1%96%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%96+%D0%9F%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D0%B0+%D0%A2%D0%B8%D1%87%D0%B8%D0%BD%D0%B8+%E2%84%96+1+(%D0%B3%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%B9+%D0%BA%D0%BE%D1%80%D0%BF%D1%83%D1%81)/@48.7492237,30.2236836,19z/data=!4m5!3m4!1s0x40d20da45f3b0c03:0x75d7cea5a8f4d893!8m2!3d48.7492632!4d30.2242892" target="_blank" rel="noopener">20301, м. Умань, вул. Садова, 28</a></p> <p><a href="https://udpu.edu.ua/" target="_blank" rel="noopener">Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини. </a></p> http://psv.udpu.edu.ua/article/view/345799 ВИКЛИКИ СУЧАСНОСТІ В ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ 2025-12-08T08:49:44+02:00 Інна Андрушко iandrushko73@gmail.com Інесса Візнюк innavisnyuk@gmail.com Ольга Дзекан olga.dzekan@gmail.com Анна Долинна anna_polishchukpas@ukr.net <p><em>У статті висвітлено сучасні виклики системи вищої освіти України в умовах війни, цифровізації та суспільних трансформацій. Проаналізовано проблеми дистанційного навчання, забезпечення академічної доброчесності, психологічного благополуччя учасників освітнього процесу та відповідності європейським стандартам. Підкреслено необхідність модернізації управління, розвитку цифрових компетентностей і інтеграції європейських практик для посилення стійкості та конкурентоспроможності закладів вищої освіти. Забезпечення якості, оновлення освітніх програм і розвиток системи психологічної підтримки визначено як ключові умови успішного функціонування університетів.</em></p> 2025-11-25T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 Проблеми підготовки сучасного вчителя http://psv.udpu.edu.ua/article/view/345801 ЦИФРОВІ ІНСТРУМЕНТИ ДЛЯ ПІДТРИМКИ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ: МОЖЛИВОСТІ ТА ВИКЛИКИ 2025-12-08T09:28:29+02:00 Любов Тітова l.o.titova@udpu.edu.ua Інна Ковтанюк i.kryvoruchko@udpu.edu.ua <p><em>У статті розглядається роль цифрових технологій у забезпеченні інклюзивного навчання, що сприяє рівному доступу до освіти для всіх здобувачів незалежно від їхніх індивідуальних особливостей. Проаналізовано цифрові інструменти, які допомагають адаптувати навчальні матеріали, персоналізувати освітній процес та зменшити бар’єри у навчанні, пов’язані з фізичними чи когнітивними особливостями здобувачів освіти. Особливу увагу приділено таким сервісам, як Google Meet, Microsoft Immersive Reader, Read&amp;Write for Google Chrome, Coblis, Beeline Reader та Book Creator, Transkriptor, що забезпечують альтернативні способи сприйняття інформації, індивідуалізацію темпу навчання та інтерактивність.</em></p> 2025-11-25T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 Проблеми підготовки сучасного вчителя http://psv.udpu.edu.ua/article/view/345803 ПЕДАГОГІЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ГРИ У ЗАБЕЗПЕЧЕННІ ЯКОСТІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ 2025-12-08T10:12:20+02:00 Ірина Сараєва ladybug82@ukr.net Альона Філімонюк alenafilimonuk500@gmail.com <p><em>Стаття присвячена вивченню педагогічного потенціалу гри у забезпеченні якості дошкільної освіти. Метою дослідження є визначення випливу ігрової діяльності на формування ігрової, пізнавальної та життєвої компетентностей дошкільного віку. У роботі застосовано методи аналізу та узагальнення науково-теоретичної літератури, систематизації педагогічного досвіду, порівняльний аналіз сучасних підходів до організації ігрової діяльності. Результати дослідження засвідчили, що системне формування ігрової компетентності є підґрунтям для становлення життєвої компетентності дитини та забезпечує її готовність до подальшого навчання в початковій школі. Наукова значущість дослідження полягає у підкресленні ролі гри як інструменту підвищення якості дошкільної освіти та розвитку цілісної, соціально активної та творчої особистості.</em></p> 2025-11-25T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 Проблеми підготовки сучасного вчителя http://psv.udpu.edu.ua/article/view/345809 ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ ЯК ІНСТРУМЕНТ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНИМ МОВАМ: ОГЛЯД ЗАРУБІЖНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ 2025-12-08T10:54:23+02:00 Ірина Щербань shcherban.i.y@gmail.com Наталя Гут n.gut@udpu.edu.ua <p><em>Стаття присвячена аналізу зарубіжного досвіду використання технологій штучного інтелекту як інструменту підвищення ефективності навчання іноземним мовам. На основі огляду сучасних наукових досліджень розглянуто педагогічний потенціал штучного інтелекту у персоналізації навчання, автоматизованому оцінюванні, ефективному використанню технологій у процесі навчання іноземним мовам; з’ясовано їх педагогічний потенціал, дидактичні можливості та вплив на підвищення ефективності мовної освіти; підкреслено переваги штучного інтелекту у забезпеченні індивідуалізації навчання, підвищенні мотивації студентів та підтримці викладачів.</em></p> 2025-11-25T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 Проблеми підготовки сучасного вчителя http://psv.udpu.edu.ua/article/view/345839 МІСЦЕ, РОЛЬ ТА ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ РУХЛИВИХ ІГОР В ОЗДОРОВЧО-ВАЛЕОЛОГІЧНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ 2025-12-08T13:58:29+02:00 Наталія Лісневська lisnevsky.nv@gmail.com <p><em>У статті акцентується увага на тому, що рухливі ігри здатні не тільки навчати і розвивати дітей, але й покращити рівень їх здоров’я. У відповідності до завдань з валеологічної освіти дітей наводяться приклади рухливих ігор валеологічного змісту для молодшого, середнього і старшого дошкільного віку на формування культурно-гігієнічних навичок, загартування та рухову активність, профілактику захворювань, формування емоційного благополуччя, важливість медицини та лікарів, здорового харчування, розвиток фізичних якостей, емоційне здоров’я та психологічне розвантаження, будову внутрішніх органів і частин тіла.</em></p> 2025-11-25T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 Проблеми підготовки сучасного вчителя http://psv.udpu.edu.ua/article/view/345919 ІНТЕРПРЕТАЦІЯ СМІХОВОЇ КУЛЬТУРИ УКРАЇНЦІВ У ТВОРЧОСТІ ПАВЛА ВІРСЬКОГО В КОНТЕКСТІ ВИВЧЕННЯ ДИСЦИПЛІНИ «НАРОДОЗНАВСТВО ТА ХОРЕОГРАФІЧНИЙ ФОЛЬКЛОР УКРАЇНИ» 2025-12-08T22:01:06+02:00 Інна Терешко inntere2008@gmail.com <p><em>У статті проаналізовано роль сміхової культури як соціального та естетичного інструменту в хореографічних інтерпретаціях П.&nbsp;Вірського та визначено педагогічний потенціал використання цього феномена у процесі викладання дисципліни «Народознавство та хореографічний фольклор України». Доведено, що використання творчості митця як навчально-методичного матеріалу дозволяє: конкретизувати поняття сміхової культури; продемонструвати як народна фольклорна традиція трансформується у сценічне мистецтво; формувати у молоді уміння передавати національний характер засобами пластики та гумору.</em></p> 2025-11-25T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 Проблеми підготовки сучасного вчителя http://psv.udpu.edu.ua/article/view/345920 КРОСКУЛЬТУРНИЙ МЕНЕДЖМЕНТ ЯК ІНСТРУМЕНТ РОЗВИТКУ ХОРЕОГРАФІЧНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ 2025-12-08T22:27:21+02:00 Ольга Бикова a.v.bykova@udpu.edu.ua Світлана Заєць svitlana.zaiets12@gmail.com <p><em>У статті розглянуто роль кроскультурного менеджменту як інструменту розвитку сучасної хореографічної освіти України. Проаналізовано вплив глобалізації на управління мистецькими інституціями та міжкультурну взаємодію в освіті. Показано значення кроскультурної компетентності педагогів у формуванні відкритого освітнього середовища, що поєднує світові тенденції з національними традиціями. Зроблено висновок про його роль у підвищенні якості та конкурентоспроможності хореографічної освіти.</em></p> 2025-11-25T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 Проблеми підготовки сучасного вчителя http://psv.udpu.edu.ua/article/view/345926 ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ПОЛІФАКТОРНОГО ВПЛИВУ НА ТРАЕКТОРІЮ ОСВІТНЬО-АКАДЕМІЧНОГО ПОСТУПУ НАДДНІПРЯНЩИНИ ХІХ СТОЛІТТЯ 2025-12-08T23:09:51+02:00 Ігор Ткаченко i.o.tkachenko@udu.edu.ua Микола Чумак chumak.m.e@gmail.com <p><em>Тематичним стрижнем статті стало проведення теоретичного аналізу впливу цілісної групи факторів на освітньо-академічний поступ досліджуваного століття. Відзначено, що перша&nbsp; складова факторної групи мала системний характер впливу на досліджувану феноменологію, тоді як інша – відображала свої пікові прояви домінування на різних історичних етапах. </em></p> <p><em>Окреслено вагомість впливу на заявлене соціокультурного фактору, спрямованого на розвиток духовної культури, формування ціннісних орієнтирів і кристалізацію ментальності.</em></p> <p><em>Проаналізовано дію інтелектуально-наукового фактору в його змістовому та історичному вимірах. Узагальнено, що специфіка педагогічного фактора (зокрема, підсиленого впливами західноєвропейських інтелектуальних традицій) визначала характер освітнього розвитку вітчизняного академічного середовища упродовж ХІХ століття.</em></p> 2025-11-25T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 Проблеми підготовки сучасного вчителя http://psv.udpu.edu.ua/article/view/345928 ЗМІСТ І СТРУКТУРА ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА З ОХОРОНИ ПРАЦІ НА ОСНОВІ ВПРОВАДЖЕННЯ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ 2025-12-08T23:33:17+02:00 Олег Авраменко aaaooobbb3@ukr.net Олена Нагайчук nagaychuk.ov@gmail.com <p><em>Стаття порушує проблему недостатньої ефективності традиційної системи навчання та відсутності чіткого механізму формування і оцінювання ключових компетентностей у сфері безпеки та охорони праці. Обґрунтовано зміст та визначено структурні компоненти професійної підготовки, а також оптимальний комплекс дисциплін професійного спрямування, що реалізує триєдиний підхід (професійно-педагогічну, професійно-інженерну та професійно-практичну підготовку). Зміст цих дисциплін будується на принципах інтегрованості, наступності, доступності та реалізує діяльнісний компонент.</em></p> 2025-11-25T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 Проблеми підготовки сучасного вчителя