http://psv.udpu.edu.ua/issue/feed Проблеми підготовки сучасного вчителя 2024-02-01T16:13:45+02:00 Руденко Вікторія Миколаївна vrv.udpu@gmail.com Open Journal Systems <h2>Збірник внесено до<strong style="color: red;"> Категорії "Б"</strong> Переліку наукових фахових видань України, в яких можуть публікуватися результати дисертаційних робіт на здобуття наукових ступенів доктора і кандидата наук (спеціальності: 011, 015). Наказ МОН України від 15.10.2019 № 1301.</h2> <p>Раніше збірник входив до Переліку наукових фахових видань України:</p> <ul> <li> <p>Наказ МОН України від 21.12.2015 № 1328</p> </li> <li> <p>Наказ МОН України від 23.02.2011 № 1–05/2</p> </li> </ul> <p><strong>Засновник: </strong>Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини.</p> <p><strong>Реєстрація суб'єкта у сфері медіа </strong>від 28.12.2023 № 1982. <strong>Ідентифікатор медіа: </strong>R30-02357.</p> <p>До збірника входять оригінальні наукові статті (раніше ніде не опубліковані) теоретичного та експериментального характеру, у яких розкриваються актуальні проблеми професійної підготовки майбутніх педагогічних працівників, удосконалення освітнього процесу у вищій педагогічній школі; обґрунтовується зміст, форми, методи та технології формування професійної компетентності майбутніх учителів; методика здійснення освітнього процесу у вищій школі; висвітлюються результати наукових досліджень у галузі педагогічних наук.</p> <p><strong>Основна цільова аудиторія збірника: </strong>провідні вчені, професори, доктори та кандидати наук, доценти, докторанти, аспіранти, наукові співробітники.</p> <p>Журнал має <strong>загальнодержавну та зарубіжну</strong> сферу розповсюдження.</p> <p><strong>Мови видання: </strong>українська, польська, російська та англійська.</p> <p><strong>Періодичність: </strong>двічі на рік.</p> <p>На сторінках видання публікуються матеріали за такою <strong>тематикою</strong>:</p> <ul> <li>теорія та історія педагогіки вищої школи;</li> <li>методика навчання у вищій школі;</li> <li>професійна підготовка педагогічних кадрів за освітніми галузями;</li> <li>підготовка педагогів в умовах інклюзії;</li> <li>теорія і методика підготовки менеджерів освіти;</li> <li>теорія і методика виховання майбутнього педагога;</li> <li>зарубіжний досвід підготовки майбутніх учителів</li> </ul> <p><strong>Журнал "Проблеми підготовки сучасного вчителя" </strong>зареєстрований, реферується та індексується у наступних наукометричних базах даних, пошукових системах та репозитаріях:</p> <ul> <li><a href="https://portal.issn.org/api/search?search[]=MUST=notcanc,notinc,notissn,notissnl=%222307-4914%22&amp;search_id=1412111" target="_blank" rel="noopener">ISSN International Centre, м. Париж;</a></li> <li><a href="https://search.crossref.org/?q=2307-4914">CrossRef;</a></li> <li><a href="https://scholar.google.com.ua/citations?hl=ru&amp;user=O6HY5m8AAAAJ" target="_blank" rel="noopener">Google Scholar;</a></li> <li><a href="https://journals.indexcopernicus.com/search/details?id=44839" target="_blank" rel="noopener">Index Copernicus;</a></li> <li><a href="https://www.worldcat.org/search?q=%D0%9F%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B5%D0%BC%D0%B8+%D0%BF%D1%96%D0%B4%D0%B3%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%BA%D0%B8+%D1%81%D1%83%D1%87%D0%B0%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE+%D0%B2%D1%87%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8F&amp;qt=results_page" target="_blank" rel="noopener">WorldCat (США);</a></li> <li><a href="http://psv.udpu.edu.ua/index/index?searchInitial=%D0%9F&amp;sort=title" target="_blank" rel="noopener">Українська науково-освітня мережа УРАН;</a></li> <li><a href="http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&amp;I21DBN=JRN&amp;P21DBN=JRN&amp;S21STN=1&amp;S21REF=10&amp;S21FMT=fullwebr&amp;C21COM=S&amp;S21CNR=20&amp;S21P01=0&amp;S21P02=0&amp;S21P03=I=&amp;S21COLORTERMS=0&amp;S21STR=%D0%9673319" target="_blank" rel="noopener">Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського;</a></li> <li><a href="http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&amp;I21DBN=UJRN&amp;P21DBN=UJRN&amp;S21STN=1&amp;S21REF=10&amp;S21FMT=juu_all&amp;C21COM=S&amp;S21CNR=20&amp;S21P01=0&amp;S21P02=0&amp;S21P03=PREF=&amp;S21COLORTERMS=0&amp;S21STR=ppsv" target="_blank" rel="noopener">Реферативна база даних «Україніка наукова»;</a></li> <li><a href="https://www.base-search.net/Search/Results?type=all&amp;lookfor=%D0%9F%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B5%D0%BC%D0%B8+%D0%BF%D1%96%D0%B4%D0%B3%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%BA%D0%B8+%D1%81%D1%83%D1%87%D0%B0%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE+%D0%B2%D1%87%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8F&amp;ling=1&amp;oaboost=1&amp;name=&amp;thes=&amp;refid=dcresen&amp;newsearch=1" target="_blank" rel="noopener">Bielefeld Academic Search Engine (BASE).</a></li> </ul> <p><strong>Адреса редакції:</strong></p> <p><a href="https://www.google.com/maps/place/%D0%A3%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9+%D0%B4%D0%B5%D1%80%D0%B6%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%B9+%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9+%D1%83%D0%BD%D1%96%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%81%D0%B8%D1%82%D0%B5%D1%82+%D1%96%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%96+%D0%9F%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D0%B0+%D0%A2%D0%B8%D1%87%D0%B8%D0%BD%D0%B8+%E2%84%96+1+(%D0%B3%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%B9+%D0%BA%D0%BE%D1%80%D0%BF%D1%83%D1%81)/@48.7492237,30.2236836,19z/data=!4m5!3m4!1s0x40d20da45f3b0c03:0x75d7cea5a8f4d893!8m2!3d48.7492632!4d30.2242892" target="_blank" rel="noopener">20300, м. Умань, вул. Садова, 2</a></p> <p><a href="https://udpu.edu.ua/" target="_blank" rel="noopener">Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини. </a></p> <p>Тел.: +38 (04744) 4-02-81 <a href="https://nauka.udpu.edu.ua/redvid/" target="_blank" rel="noopener"> (Руденко Вікторія Миколаївна).</a></p> <p>Тел./факс: (04744) 3-45-82</p> <p>Email: <a href="mailto:vrv.udpu@gmail.com">vrv.udpu@gmail.com</a></p> http://psv.udpu.edu.ua/article/view/291711 ОСВІТА ДЛЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ У НАВЧАННІ ГЕОГРАФІЇ НА ЗАСАДАХ УПРОВАДЖЕННЯ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ 2023-11-28T13:00:52+02:00 Анжела Шуканова shukanova0707@gmail.com Павло Шуканов parus2133@gmail.com Оксана Браславська oksana.braslavska@udpu.edu.ua <p>Авторами узагальнено підхід ЮНЕСКО до формулювання задач освіти для сталого розвитку, які полягають у формуванні ключових міждисциплінарних та спеціальних компетентностей. Спеціальні компетентності враховують специфіку і контекст кожної із 17 глобальних цілей сталого розвитку та розкладаються на навчально-пізнавальні, соціально-емоційні та поведінкові компоненти. Наскрізна змістова лінія «Екологічна безпека та сталий розвиток» в шкільному курсі географії орієнтує вчителів географії переважно на формування знань про сталий розвиток, в меншій мірі на формування поведінки, адекватної принципам сталого розвитку, і недостатня увага приділена емоційно-ціннісному компоненту. Проведене анкетування вчителів географії Полтавської об’єднаної територіальної громади виявило високий рівень розуміння сутності освіти для сталого розвитку та її відмінностей від екологічної освіти та недостатній рівень її висвітлення в змісті шкільних підручників географії.</p> <p><strong>Ключові слова:</strong> освіта; сталий розвиток; компетентнісний підхід; навчання географії; екологічна освіта; компетентність; компоненти освіти; спеціальні компетентності для сталого розвитку.</p> 2023-09-27T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2023 http://psv.udpu.edu.ua/article/view/291718 ПРОБЛЕМА НЕДИСКРИМІНАЦІЙНОГО ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ В СИСТЕМІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ 2023-11-28T13:19:44+02:00 Наталя Воєвутко voyevutko0905@gmail.com <p>У статті запропоновано зміст теоретичної та практичної підготовки майбутніх учителів з проблеми недискримінаційного освітнього простору. Метою та завданнями авторського курсу «Недискримінаційний освітній простір» визначено: формування в магістрів критичного ставлення до освіти, яка є одним з найпотужніших каналів продукування стереотипів і дискримінації та здатність до осмислення дискримінації як психологічної категорії; формування уміння характеризувати ознаки дискримінації; створювати недискримінаційний освітній контент; розвивати здатність організовувати управлінський процес на засадах недискримінації.</p> <p><strong>Ключові слова:</strong> професійна підготовка майбутніх вчителів; недискримінаційний освітній простір; недискримінаційний підхід в освіті; створення недискримінаційного освітнього контенту; тезаурус недискрімінаційної освіти; недискримінаційне вчителювання; навчально-методичний контент на засадах недискримінації; диверсифікація освітніх програм.</p> 2023-09-27T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2023 http://psv.udpu.edu.ua/article/view/291723 ЦІННІСНІ ОРІЄНТАЦІЇ ЯК БАЗОВИЙ КОНСТРУКТ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОГО СВІТОРОЗУМІННЯ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА 2023-11-28T13:26:41+02:00 Марія Ткач m.m.tkach@npu.edu.ua <p>У статті визначено, що сучасний етап суспільного розвитку потребує радикального оновлення змісту вищої мистецької освіти, в якій аксіологічні пріоритети мають стати визначальними у професійній підготовці майбутніх учителів музичного мистецтва. З’ясовано, що зазначена проблема особливо загострюється у зв’язку з інтеграційними прагненнями нашої держави щодо приєднання до Єдиного європейського освітнього простору, в якому особистість формується як суб’єкт культури, розвивається її духовно-ціннісна сфера тощо. Відтак, у змісті вищої мистецької освіти актуалізується проблема духовно-ціннісного становлення особистості засобами музики, створюючи передумови для формування в майбутніх учителів музичного мистецтва такого феномену як цілісне професійне світорозуміння. Аналіз структурних компонентів окресленого феномену засвідчив, що базовим конструктом професійного світорозуміння є система ціннісних орієнтацій особистості.<br>З метою вивчення динаміки у становленні ціннісних орієнтацій студентів музичних спеціальностей був проведений другий етап спеціального експериментального дослідження на базі факультету мистецтв імені Анатолія Авдієвського УДУ імені Михайла Драгоманова. У процесі проведення емпіричного дослідження з використанням методів спостереження, анкетування, бесіди, тестування, діахронічного аналізу, ранжування та ін. було підтверджено, що найбільш стійкими виявилися орієнтації студентів на професійні цінності, що відображає головну спрямованість їх мотивів, інтересів і потреб щодо майбутньої професійної діяльності.</p> <p><strong>Ключові слова:</strong> цінності; ціннісні орієнтації; професійне світорозуміння; педагогічна аксіологія; теоретичний конструкт; вчитель музичного мистецтва; постнекласика; вища мистецька освіта.</p> 2023-09-27T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2023 http://psv.udpu.edu.ua/article/view/291728 НАСТАВНИЦТВО ТА ЙОГО РОЛЬ У ПРОФЕСІЙНОМУ СТАНОВЛЕННІ МОЛОДОГО ФАХІВЦЯ У ВЕЛИКІЙ БРИТАНІЇ 2023-11-28T13:35:44+02:00 Ілона Палагута i.palaguta@udpu.edu.ua <p>У статті проаналізовано наставництво та його роль у професійному становленні молодого фахівця у Великій Британії. Представлено основні підходи до визначення поняття «наставництво». Описано посаду наставника та досвідчених учителів, які можуть займати цю посаду. Висвітлено основні обов’язки наставника щодо підтримки майбутніх учителів. Охарактеризовано відносини між наставником та майбутнім учителем та основні вимоги щодо того, як зробити їх ефективними. Розкрито основні способи ефективного наставництва та аспекти, які враховує наставник при педагогічній підтримці майбутніх учителів.</p> <p><strong>Ключові слова:</strong> наставництво; майбутні учителі; професійне становлення; наставник; досвідчений учитель; професійний розвиток; навчальне середовище; професійні навички; професійне партнерство; Велика Британія.</p> 2023-09-27T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2023 http://psv.udpu.edu.ua/article/view/291743 АЛЬТЕРНАТИВНА СЕРТИФІКАЦІЯ ВЧИТЕЛІВ У ГАЛУЗІ СПЕЦІАЛЬНОЇ ОСВІТИ У ШТАТІ КЕНТУККІ 2023-11-28T14:52:24+02:00 Світлана Шумаєва svetlana.shumaeva75@ukr.net <p>Стаття присвячена питанню підготовки учителів спеціальної освіти у штаті Кентуккі нетрадиційним шляхом, за допомогою альтернативних програм. Спочатку вони слугували засобом заповнення загального дефіциту вчителів, проте у згодом вони зазнали змін та набули сучасної функціональності. Автор подає загальну характеристику альтернативних програм, аналізує їх зміст, розглядає форми і методи підготовки учителів спеціальної освіти. Зроблений висновок щодо доцільності такого типу педагогічної підготовки.</p> <p><strong>Ключові слова:</strong> альтернативні програми; альтернативна сертифікація вчителів; програми підготовки спеціальних педагогів; професійний розвиток; спеціальна освіта; професія учителя; педагогічна підготовка; нетрадиційні програми підготовки.</p> 2023-09-27T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2023 http://psv.udpu.edu.ua/article/view/291746 ІННОВАЦІЙНІ ПЕДАГОГІЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ У ЛІНГВІСТИЧНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ-ФІЛОЛОГІВ: СТАН І ПЕРСПЕКТИВИ ВПРОВАДЖЕННЯ 2023-11-28T14:57:14+02:00 Інна Коломієць innaosvita5@ukr.net <p>У статті розкрито науково-теоретичні засади упровадження інноваційних педагогічних технологій, спрямованих на формування професійної компетенції майбутніх учителів-філологів. Прикладні зауваги торкаються насамперед інноваційно-методичного інструментарію викладання дисципліни лінгвостилістичного циклу.</p> <p><strong>Ключові слова:</strong> інноваційні педагогічні технології; інноваційно-методичний інструментарій; лінгвістична підготовка; освітні інновації; особистісно орієнтоване навчання; парадигма вищої освіти; стилістика української мови; технології навчання; технологічний підхід.</p> 2023-09-27T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2023 http://psv.udpu.edu.ua/article/view/291751 ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ВИКОРИСТАННЯ STEM-ПРОЄКТУ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ІНЖЕНЕРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА ТЕХНОЛОГІЙ 2023-11-28T15:12:50+02:00 Талят Азізов taljat999@gmail.com Вячеслав Люльченко slulchenko@ukr.net Ольга Орлова oolga2475@gmail.com <p>У статті представлено можливість впровадження STEM-освіти в закладах вищої освіти. Дається загальне поняття STEM-освіти, що належить до передових інноваційних освітніх систем для підвищення рівня освіти, зокрема формування наукової, технологічної, інженерної, математичної та інформаційно-комунікативної компетентностей, теоретичне обґрунтування актуальності впровадження STEM-проєкту для формування інженерної компетентності в майбутнього вчителя трудового навчання та технологій. Інженерна компетентність ‒ це знання з основ технічних наук, практичні інженерні уміння, прагнення до інженерної діяльності, професійно-ціннісні інтереси та прийоми інженерно-педагогічного проєктування.</p> <p><strong>Ключові слова:</strong> вчитель трудового навчання та технології; STEM-проєкт; STEM-освіта; освітній процес; заклад вищої освіти; інженерна компетентність; нова Українська школа; творчий проєкт.</p> 2023-09-27T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2023 http://psv.udpu.edu.ua/article/view/291754 ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛЯ ДО РОЗВИТКУ ЛІТЕРАТУРНО-ТВОРЧОГО ПОТЕНЦІАЛУ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ 2023-11-28T15:23:31+02:00 Людмила Роєнко sserpento@gmail.com <p>Статтю присвячено професійно-педагогічній підготовці майбутніх учителів початкової школи до розвитку літературно-творчого потенціалу молодших школярів. На основі аналізу наукових джерел та результатів експериментального дослідження визначено та теоретично обґрунтовано педагогічні умови ефективної підготовки майбутніх учителів початкової школи до розвитку означеного феномена особистості молодшого школяра, схарактеризовані педагогічні умови, які сприяють формуванню готовності майбутніх учителів початкової школи до розвитку літературно-творчого потенціалу молодших школярів.</p> <p><strong>Ключові слова:</strong> вчитель початкової школи; молодші школярі; літературно-творчий потенціал; професійна підготовка майбутніх учителів; формування готовності майбутніх учителів; педагогічні умови; креативне освітнє середовище; літературна творчість; методи й прийоми; стимулювання; інноваційні технології.</p> 2023-09-27T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2023 http://psv.udpu.edu.ua/article/view/291755 АКТУАЛЬНІ АСПЕКТИ ПРОБЛЕМИ ПОРУШЕННЯ ПИСЬМА В УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ 2023-11-28T15:30:52+02:00 Таміла Коломоєць tamilak2561@gmail.com Юлія Нагорняк yu1986na@gmail.com <p>Стаття присвячена актуальній проблемі порушення писемного мовлення у молодших школярів, чисельність яких постійно зростає. У статті висвітлено механізми порушення писемного мовлення та наукові підходи: клініко-психологічний, психолінгвістичний, психофізіологічний, нейропсихологічний та методичний. Доведено необхідність вироблення результативних стратегій корекції дисграфії у писемному мовленні школярів.</p> <p><strong>Ключові слова:</strong> порушення писемного мовлення; дисграфія; симптоматика дисграфії; механізм дисграфії; комплексний підхід; мовленнєвий розвиток; шкільна освіта; учні початкової школи.</p> 2023-09-27T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2023 http://psv.udpu.edu.ua/article/view/291764 ВИКОРИСТАННЯ ОНЛАЙН ІНСТРУМЕНТІВ ДЛЯ РОЗВИТКУ НАВИЧОК ДІЛОВОГО ЛИСТУВАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ОС МАГІСТР НА ЗАНЯТТЯХ З ДІЛОВОЇ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ 2023-11-28T16:02:36+02:00 Наталя Гут n.gut@udpu.edu.ua Ілона Бойчевська boy_ilona@ukr.net <p>Cтаття присвячена аналізу основних онлайн інструментів, які можуть використовуватися на заняттях з Ділової іноземної мови для опанування механізмів ділового листування. Автори статті виокремлюють навчальні цілі, задля виконання яких такі платформи можуть застосовуватися як допоміжний засіб роботи під керівництвом викладача в аудиторії, так і для самостійного опанування матеріалу з дисципліни здобувачами вищої освіти ОС Магістр. У статті наголошується, що онлайн застосунки різних типів здатні стати ефективним засобом практичного та реалістичного оволодіння навичками іншомовного офіційно-ділового листування.</p> <p><strong>Ключові слова:</strong> здобувачі вищої освіти ОС Магістр; офіційно-ділові листи; Ділова іноземна мова; онлайн інструменти; інформаційно-комунікаційні технології; навички ділового листування; іншомовна кореспонденція.</p> 2023-09-27T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2023 http://psv.udpu.edu.ua/article/view/291766 ДИДАКТИЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ: СУТНІСТЬ, ФОРМУВАННЯ, РОЗВИТОК 2023-11-28T16:12:57+02:00 Олена Кірдан kirdan_olena@ukr.net <p>Статтю присвячено характеристиці сутнісних ознак дидактичної компетентності майбутнього викладача та особливостей її формування і розвитку в процесі реалізації освітніх програм зі спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки. Констатовано, що дидактична компетентність є важливою професійною якістю майбутнього викладача закладу вищої освіти, яка передбачає здатність до впровадження в освітній практиці психолого-педагогічних, дидактичних, методичних знань, моделювання змісту навчальних дисциплін та уможливлює досягнення досконалості у викладанні освітніх компонентів. Виокремлено сутнісні ознаки дидактичної компетентності майбутнього викладача. Зроблено висновок про доцільність впровадження політики та процедур наскрізного формування дидактичної компетентності у межах обов’язкових та вибіркових освітніх компонентів, практичній підготовці, неформальній та інформальній освіті.</p> <p><strong>Ключові слова:</strong> вища освіта; компетентнісний підхід; компетентність; дидактична компетентність; методична компетентність; викладацька компетентність; майбутні викладачі закладу вищої освіти; формування; розвиток; професійна підготовка; професійний розвиток.</p> 2023-09-27T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2023 http://psv.udpu.edu.ua/article/view/291767 РОЗВИТОК ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ НА ЗАНЯТТЯХ З ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ 2023-11-28T16:18:45+02:00 Світлана Лісова lisovasvval@gmail.com Олена Шурин olena.shuryn@rshu.edu.ua Наталія Симонович nataliia.symonovych@rshu.edu.ua <p>У статті розкрито сутність понять «творчі здібності педагога» та «творчі здібності майбутнього учителя». Метою статті є дослідження процесу розвитку творчих здібностей майбутніх учителів при вивченні технологічної освітньої галузі. Визначено риси творчої особистості майбутнього вчителя. Виокремлено особистісні і професійні якості творчого і креативного вчителя-технолога. Перелічено найсприятливі умови для розвитку творчих здібностей під час вивчення технологічної освітньої галузі. Проведено дослідження, яке засвідчує переваги запровадження проектного методу для активізації і розвитку творчих здібностей здобувачів освіти.</p> <p><strong>Ключові слова:</strong> творчі здібності; творча діяльність; технологічна освітня галузь; творча особистість; проектна діяльність; креативність; педагогічна діяльність; творчість; проектування; творче мислення.</p> 2023-09-27T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2023 http://psv.udpu.edu.ua/article/view/293494 ФОРМУВАННЯ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ НА ЗАНЯТТЯХ З ДІЛОВОЇ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ (АНГЛІЙСЬКОЇ) 2023-12-18T15:19:43+02:00 Ірина Щербань shcherban.i.y@gmail.com <p>У статті розглянуто поняття «дослідницька компетентність» та підходи до її формування у здобувачів вищої освіти під час вивчення курсу «Ділова іноземна мова (англійська)». Поняття компетентності трактується як інтегральна характеристика особистості, її властивість, що характеризує прагнення і здатність людини реалізувати свої знання, вміння, досвід, особистісні якості для успішної діяльності в певній галузі. Зазначено, що дослідницька компетентність потребує розвитку низки компонентів, таких як теоретичний, діагностичний, проектувальний, операційний, інтерпретаційний та комунікативний. Окреслено аспекти, які сприяють розвитку дослідницької компетентності здобувачів вищої освіти на практичних заняттях: створення сприятливого середовища для проведення досліджень, використання активних методів навчання та індивідуалізація завдань. Зазначено, що запорукою успішного формування дослідницької компетентності є дотримання таких педагогічних умов, як особистісно-орієнтоване спілкування, використання різноманітних активних форм і методів навчання, стимулювання функціонування студентського наукового товариства, педагогічна діагностика та корекція рівня сформованості дослідницької компетентності. Визначено види роботи, спрямовані на розвиток дослідницької компетентності, які допомагають здобувачам вищої освіти не тільки вдосконалювати мовні навички, але й розвивати критичне мислення та аналітичні здібності; наголошено на необхідності орієнтуватися на принципи системного підходу в побудові навчального процесу, що сприятиме формуванню та розвитку дослідницької компетентності, підвищенню якості освіти та підготовки здобувачів вищої освіти до вирішення реальних професійних завдань. Представлено рекомендації щодо ефективного розвитку дослідницької компетентності освіти під час вивчення курсу «Ділова іноземна мова (англійська)».</p> <p><strong>Ключові слова:</strong> дослідницька компетентність; ділова іноземна мова; створення сприятливого середовища; педагогічні умови; форми і методи навчання; педагогічна діагностика; системний підхід; виконання професійних завдань.</p> 2023-09-27T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2023 http://psv.udpu.edu.ua/article/view/293495 ЗАСТОСУВАННЯ АВТЕНТИЧНИХ МАТЕРІАЛІВ ЯК ЕФЕКТИВНИЙ РЕСУРС ВИВЧЕННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ МАЙБУТНІМИ ПЕДАГОГАМИ У ЗВО 2023-12-18T15:30:18+02:00 Віта Безлюдна vitabz@ukr.net Віта Неізвестна v.s.neizvestna@udpu.edu.ua <p>У статті проаналізовано застосування автентичних матеріалів, як ефективного засобу вивчення англійської мови майбутніми педагогами у закладах вищої освіти. (аудіо та текстові матеріали, відео ресурс та інші). Здійснено аналіз поняття «автентичні матеріали» та їх класифікації. Обґрунтовано переваги використання автентичних паперових текстів, створених носіями порівняно з адаптованими текстами. Значна увага у статті приділяється необхідності застосування автентичних віршів, пісень та скоромовок в якості кращого засвоєння лексичного та граматичного матеріалу. Зроблено висновок про те, що використання автентичних матеріалів, є невід’ємною складовою ефективного вивчення англійської мови у закладах вищої освіти, оскільки вони допомагають підвищити мотивацію у майбутніх педагогів до вивчення іноземної мови у закладах вищої освіти, а саме: формують навички ефективного міжособистісного спілкування, роблять навчання більш комунікативно спрямованим і наближеним до реального життя.</p> <p><strong>Ключові слова:</strong> автентичні матеріали; майбутні педагоги; освітній процес; соціокультурна компетентність; заклади вищої освіти; аудіювання; англійська мова; адаптовані матеріали; комунікативні навички.</p> 2023-09-27T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2023 http://psv.udpu.edu.ua/article/view/293497 СУТНІСТЬ, ЗАКОНИ ТА ЗАСОБИ КОМПОЗИЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ПРОЦЕСІ ПРОЄКТУВАННЯ ТА ВИГОТОВЛЕННЯ ВИРОБІВ ДЕКОРАТИВНО-УЖИТКОВОГО МИСТЕЦТВА 2023-12-18T15:42:27+02:00 Валентина Харитонова v.v.h@ukr.net <p>У статті обґрунтовано актуальність уведення в підготовку майбутніх фахівців технологічної освіти відомостей мистецького спрямування; встановлено, що майбутній учитель технологічної освіти повинен володіти професійними компетентностями, які підвищують ефективність проєктування та виготовлення виробів декоративно-ужиткового мистецтва, а саме компетентностей з основ композиційної діяльності. Розкрито зміст основних понять, законів та засобів композиції; зроблено акцент на доцільності їх вивчення; показано переваги їх використання у процесі художньо-трудової діяльності.</p> <p><strong>Ключові слова:</strong> фахові компетентності; композиційна діяльність; вчителі технологій; декоративно-ужиткове мистецтво; проєктування виробів.</p> 2023-09-27T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2023 http://psv.udpu.edu.ua/article/view/297740 РОЗВИТОК ТІЛА І ВОЛІ ДИТИНИ У ТВОРАХ КОСТЯНТИНА УШИНСЬКОГО 2024-02-01T16:13:45+02:00 Юрій Черпак y.cherpak@kubg.edu.ua <p>З нагоди 200-річчя від дня народження видатного українського педагога, фундатора і розробника теоретичних засад вітчизняної педагогіки та психології виховання Костянтина Дмитровича Ушинського (1823–1870) у статті актуалізовано його ідеї щодо значущості фізичного виховання дитини у сув’язі з її вольовою сферою.<br>Обґрунтовано авторське тлумачення поняття «плекання». Окреслено сучасний стан української ушинськіани. Висвітлено засади, на яких видатний педагог вибудовував педагогіку як наук і мистецтво виховання людини: антропологія (педагогічна), холізм, природовідповідність. Показано роль педагогічної подорожі К. Ушинського до Європи у формуваннях його поглядів на фізичне виховання, гімнастику.<br>Встановлено перегук ідей К. Ушинського і київського лікаря О. Анохіна (1882‒1920) щодо взаємозв’язку волі і фізичних (гімнастичних) вправ, або можливостей психо-фізіологічних рухів.</p> <p><strong>Ключові слова:</strong> Костянтин Ушинський; Олександр Анохін; виховання; педагогічна антропологія; емпатія; воля; гімнастика.</p> 2023-09-27T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024