НАУКОВІ ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ ЕСТЕТИЧНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА У ПРОЦЕСІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4914.1(21).2020.210221Ключові слова:
естетична культура, майбутній вчитель музичного мистецтва, наукові підходи, аксіологічний підхід, культурологічний підхід, феноменологічний підхід, герменевтичний підхід, компетентнісний підхід.Анотація
У статті визначено та проаналізовано сутність наукових підходів до формування естетичної культури майбутнього вчителя музичного мистецтва у процесі фахової підготовки. Для реалізації поставленої мети застосовувалися методи теоретичного та емпіричного дослідження (аналіз наукової літератури, синтез, систематизація, узагальнення). Аналіз наукових підходів дав змогу виокремити ті підходи, які є найбільш ефективними у процесі формування естетичної культури майбутнього вчителя музичного мистецтва, такі як: аксіологічний, культорологічний, герменевтичний, феноменологічний, компетентнісний. Поєднанню в освітньому процесі визначених нами наукових підходів присвячено багато праць, але на сучасному рівні потребує постійного удосконалення та широке поле подальших досліджень у даному напрямку.Посилання
Vasylieva, D. V. (2016). Metodolohichni zasady realizatsii aksiolohichnoho pidkhodu do navchannia matematyky v shkoli. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal – Ukrainian Pedagogical Journal, issue 2, 42–49. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ukrpj_2016_2_8 [in Ukrainian].
Vyshnevetska, M. V. (2018). Sutnist i struktura estetychnoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia muzychnoho mystetstva. Muzychna ta khoreohrafichna osvita v konteksti kulturnoho rozvytku suspilstva: proceedings and abstracts of the 4th International Conference of Young scholars and Students. Odesa: South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynskyi, Vol. 1 [in Ukrainian].
Dzhura, O. F. (2000). Teoretychni zasady ta pedahohichni zasoby pidhotovky profesiinoho muzykanta u tvorchii spadshchyni B. L. Yavorskoho. Candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
Zhyhinas, T. V. (2016). Aksiolohichnyi pidkhid u pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv muzychnoho mystetstva do prosvitnytskoi roboty. Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka – Spirituality of a Person: Methodology, Theory and Practice, issue 5, 85–94. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/domtp_ 2016_5_12 [in Ukrainian].
Ivanova, T. V. (2005). Kulturolohycheskaia podhotovka budushchoho uchytelia. Kyiv.: TsVP [in Russian].
Kapichina, O. O. (2012). Fenomenolohichni osnovy problemy muzychnoho spryiniattia. Visnyk Donetskoho natsionalnoho universytetu ekonomiky i torhivli im. M. Tuhan-Baranovskoho – Bulletin of Donetsk National University of Economics and Trade named after M. Tuhan-Baranovskyi, No 2(54). URL: http://archive.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/vdnuet/gum/2012_2/Kapichna.pdf [in Ukrainian].
Mashkina, C. V., Usatenko, T. P., Khomych, L. O., Shakhrai, T. O. (2016). Teoretychni zasady kulturolohichnoho pidkhodu u pidhotovtsi pedahoha do vykhovnoi diialnosti. Kyiv: Institute of Pedagogical Education and Education of Adults of National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine [in Ukrainian].
Nikora, A. O. (2015). Teoriia aksiolohichnoho pidkhodu v osviti ta praktyka yoho realizatsii v protsesi predmetno-metodychnoi pidhotovky maibutnoho vchytelia-suspilstvoznavtsia. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynskoho – Academic Bulletin of Mykolaiv National University named after V. O. Sukhomlynskyi. Series: Pedagogical Sciences, No 1, 221–226. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmdup_2015_1_45 [in Ukrainian].
Oleksiuk, O. M., Tkach, M. M., Lisun, D. V. (2013). Hermenevtychnyi pidkhid u vyshchii mystetskii osviti. Kyiv: Borys Grinchenko Kyiv University [in Ukrainian].
Oleksiuk, O. M., Bondarenko, L. A. (2018). Metodyka vykladannia muzychnykh dystsyplin u vyshchii shkoli. Kyiv: Borys Grinchenko Kyiv University [in Ukrainian].
Oleksiuk, O. M., Tkach, M. M. (2004). Pedahohika dukhovnoho potentsialu osobystosti: sfera muzychnoho mystetstva. Kyiv: Znannia Ukrainy [in Ukrainian].
Rapatskaia, L. A. (1998). Russkaia khudozhestvennaia kultura. Moscow.: Humanitarian Publishing Centre VLADOS [in Russian].
Rudnytska, O. P. (2005). Pedahohika zahalna ta mystetska. Ternopil: Navchalna Knyha – Bohdan [in Ukrainian].
Riabinina, O. V. (2000). Fenomenolohiia muzyky. Dosvid kontseptualizatsii. Kharkiv: Kharkiv Military Institute [in Ukrainian].
Sverliuk, Ya. V. (2015). Kompetentnisnyi pidkhid yak dynamichne protsesualne yavyshche v dyryhentsko-orkestrovii osviti. Dukhovnist osobystosti v systemi mystetskoi osvity – Spirituality of a person in the system of artistic education. Kyiv: Borys Grinchenko Kyiv University [in Ukrainian].
Shpet, H. H. (2005). Hermenevtyka i ee problemy. Moscow [in Russian].