ЦІННІСНІ ОРІЄНТАЦІЇ ЯК БАЗОВИЙ КОНСТРУКТ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОГО СВІТОРОЗУМІННЯ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4914.2(28).2023.291723Анотація
У статті визначено, що сучасний етап суспільного розвитку потребує радикального оновлення змісту вищої мистецької освіти, в якій аксіологічні пріоритети мають стати визначальними у професійній підготовці майбутніх учителів музичного мистецтва. З’ясовано, що зазначена проблема особливо загострюється у зв’язку з інтеграційними прагненнями нашої держави щодо приєднання до Єдиного європейського освітнього простору, в якому особистість формується як суб’єкт культури, розвивається її духовно-ціннісна сфера тощо. Відтак, у змісті вищої мистецької освіти актуалізується проблема духовно-ціннісного становлення особистості засобами музики, створюючи передумови для формування в майбутніх учителів музичного мистецтва такого феномену як цілісне професійне світорозуміння. Аналіз структурних компонентів окресленого феномену засвідчив, що базовим конструктом професійного світорозуміння є система ціннісних орієнтацій особистості.
З метою вивчення динаміки у становленні ціннісних орієнтацій студентів музичних спеціальностей був проведений другий етап спеціального експериментального дослідження на базі факультету мистецтв імені Анатолія Авдієвського УДУ імені Михайла Драгоманова. У процесі проведення емпіричного дослідження з використанням методів спостереження, анкетування, бесіди, тестування, діахронічного аналізу, ранжування та ін. було підтверджено, що найбільш стійкими виявилися орієнтації студентів на професійні цінності, що відображає головну спрямованість їх мотивів, інтересів і потреб щодо майбутньої професійної діяльності.
Ключові слова: цінності; ціннісні орієнтації; професійне світорозуміння; педагогічна аксіологія; теоретичний конструкт; вчитель музичного мистецтва; постнекласика; вища мистецька освіта.