ФОРМУВАННЯ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ НА ЗАНЯТТЯХ З ДІЛОВОЇ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ (АНГЛІЙСЬКОЇ)
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4914.2(28).2023.293494Анотація
У статті розглянуто поняття «дослідницька компетентність» та підходи до її формування у здобувачів вищої освіти під час вивчення курсу «Ділова іноземна мова (англійська)». Поняття компетентності трактується як інтегральна характеристика особистості, її властивість, що характеризує прагнення і здатність людини реалізувати свої знання, вміння, досвід, особистісні якості для успішної діяльності в певній галузі. Зазначено, що дослідницька компетентність потребує розвитку низки компонентів, таких як теоретичний, діагностичний, проектувальний, операційний, інтерпретаційний та комунікативний. Окреслено аспекти, які сприяють розвитку дослідницької компетентності здобувачів вищої освіти на практичних заняттях: створення сприятливого середовища для проведення досліджень, використання активних методів навчання та індивідуалізація завдань. Зазначено, що запорукою успішного формування дослідницької компетентності є дотримання таких педагогічних умов, як особистісно-орієнтоване спілкування, використання різноманітних активних форм і методів навчання, стимулювання функціонування студентського наукового товариства, педагогічна діагностика та корекція рівня сформованості дослідницької компетентності. Визначено види роботи, спрямовані на розвиток дослідницької компетентності, які допомагають здобувачам вищої освіти не тільки вдосконалювати мовні навички, але й розвивати критичне мислення та аналітичні здібності; наголошено на необхідності орієнтуватися на принципи системного підходу в побудові навчального процесу, що сприятиме формуванню та розвитку дослідницької компетентності, підвищенню якості освіти та підготовки здобувачів вищої освіти до вирішення реальних професійних завдань. Представлено рекомендації щодо ефективного розвитку дослідницької компетентності освіти під час вивчення курсу «Ділова іноземна мова (англійська)».
Ключові слова: дослідницька компетентність; ділова іноземна мова; створення сприятливого середовища; педагогічні умови; форми і методи навчання; педагогічна діагностика; системний підхід; виконання професійних завдань.