ГОТОВНІСТЬ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ БІОЛОГІЇ ДО ФОРМУВАННЯ ЖИТТЄВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ У ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ

Автор(и)

  • Ігор Красноштан Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна
  • Тетяна Небикова Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4914.18.2018.162391

Ключові слова:

Освітній процес, майбутні вчителі біології, життєві компетентності, компоненти готовності, мотиваційний, когнітивний, операційно-діяльнісний, освітнє середовище.

Анотація

У статті здійснено аналіз готовності майбутніх вчителів біології до формування життєвих компетентностей учнів у освітньому процесі. Визначено, що вона виявляється у спеціальних знаннях та вміннях, вмотивованому бажанні здійснювати діяльність направлену на формування життєвих компетентностей, здатності оцінювати власний рівень професійної підготовки та підвищувати його, ефективно використовувати можливості шкільного предмету «Біологія» у освітньому процесі загальноосвітнього закладу. Виокремлено основні компоненти готовності: мотиваційний, когнітивний, операційно-діяльнісний. Окреслено критерії та показники готовності майбутніх учителів до формування життєвих компетентностей учнів у освітньому процесі (мотиваційно-цільовий, змістово-методичний, діяльнісно-творчий). Охарактеризовано рівні готовності майбутніх учителів до формування життєвих компетентностей учнів у освітньому процесі (початковий, середній, достатній, високий). Визначено педагогічні умови, які забезпечують результативну підготовку майбутніх учителів у визначеному напрямі, і направлені на розвиток означеної готовності у майбутніх вчителів біології.

Біографії авторів

Ігор Красноштан, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Кандидат біологічних наук, доцент кафедри біології та методики її навчання Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини

Тетяна Небикова, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Старший викладач кафедри біології та методики її навчання Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини

Посилання

Антонова Н. О. Ціннісні орієнтації студентів з різним типом готовності до професійної діяльності психолога. Практична психологія та соціальна робота. 2011. № 2/3. C. 16–18.

Бондарчук О. І. Модель психологічної підготовки керівників освітніх організацій до діяльності в умовах змін. Організаційна психологія. Економічна психологія: [наук. журнал]. 2015. № 1. С. 33–42.

Гавриш І. В. Теоретико-методологічні основи формування готовності майбутніх учителів до інноваційної професійної діяльності: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04. Х.: ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2006. 579 с.

Гаряча С. А. Формування в учнів ключової компетентності «Уміння вчитися» відповідно до вимог нових державних освітніх стандартів / С. А. Гаряча. Черкаси: ЧОІПОПП. 48 с.

Грицай Н. Б. Система методичної підготовки майбутніх вчителів біології в педагогічних університетах: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.02. Полтава, 2016. 526 с.

Дзюба-Шпурик Л. Г. Формування готовності майбутніх учителів початкової школи до ознайомлення учнів з інформаційно-комунікаційними технологіями: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.08. Полтава, 2016. 290 c.

Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: [навч. посіб.]. К.: Академвидав, 2004. 352 с.

Ермакова А. С. Система контроля методических знаний и учений студентов при подготовке учителей биологии: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02. СПб., 2005. 174 с.

Комар О. А. Теоретичні та методичні засади підготовки майбутніх учителів початкової школи до застосування інтерактивної технології: дис. … докт. пед. наук: 13.00.04. Умань, 2011. 512 с.

Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/344/2013

Нищета В. Життєва компетентність як складова сучасного шкільного навчання українознавчих предметів. Запровадження компетентнісного підходу в навчанні гуманітарних предметів: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. Бердянськ: БДПУ, 2009. С. 43–49.

Овчарук О. Компетентності як ключ до оновлення змісту освіти. Стратегія реформування освіти в Україні: рекомендації з освітньої політики. К.: К.С.К., 2003. С. 13–41.

Пащенко Д. І. Формування готовності майбутніх вчителів початкових класів до гуманістичного виховання учнів: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра. пед. наук. К., 2006. 36 c.

Пов’якель Н. І. Психологічна готовність до партнерства як ознака психічного здоров’я особистості та умова превенції конфліктів. Міжнародний науковий форум: соціологія, психологія, педагогіка, менеджмент. 2010. Вип. 2. С. 139–150. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ Mnf_2010_2_15

Сластенин В. А. Профессиональная готовность учителя к воспита-тельной работе: содержание, структура, функционирование. М., 1982. 180 с.

Хрущ-Ріпська О. В. Психологічні засади формування у студентів педвузу готовності до майбутньої професійної діяльності. К.: А.Т.С., 1999. 258 c.

Чистякова Т. Н. Система методической підготовки студентов-биологов к экологическому образованию школьников: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. Санкт-Петербург, 2000. 158 с.

Ягупов В. В. Педагогіка: навч. посіб. К.: Либідь, 2002. 560 с.

##submission.downloads##

Як цитувати

Красноштан, І., & Небикова, Т. (2019). ГОТОВНІСТЬ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ БІОЛОГІЇ ДО ФОРМУВАННЯ ЖИТТЄВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ У ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ. Проблеми підготовки сучасного вчителя, (18), 215–223. https://doi.org/10.31499/2307-4914.18.2018.162391

Номер

Розділ

Статті