ГОТОВНІСТЬ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ БІОЛОГІЇ ДО ФОРМУВАННЯ ЖИТТЄВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ У ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4914.18.2018.162391Ключові слова:
Освітній процес, майбутні вчителі біології, життєві компетентності, компоненти готовності, мотиваційний, когнітивний, операційно-діяльнісний, освітнє середовище.Анотація
У статті здійснено аналіз готовності майбутніх вчителів біології до формування життєвих компетентностей учнів у освітньому процесі. Визначено, що вона виявляється у спеціальних знаннях та вміннях, вмотивованому бажанні здійснювати діяльність направлену на формування життєвих компетентностей, здатності оцінювати власний рівень професійної підготовки та підвищувати його, ефективно використовувати можливості шкільного предмету «Біологія» у освітньому процесі загальноосвітнього закладу. Виокремлено основні компоненти готовності: мотиваційний, когнітивний, операційно-діяльнісний. Окреслено критерії та показники готовності майбутніх учителів до формування життєвих компетентностей учнів у освітньому процесі (мотиваційно-цільовий, змістово-методичний, діяльнісно-творчий). Охарактеризовано рівні готовності майбутніх учителів до формування життєвих компетентностей учнів у освітньому процесі (початковий, середній, достатній, високий). Визначено педагогічні умови, які забезпечують результативну підготовку майбутніх учителів у визначеному напрямі, і направлені на розвиток означеної готовності у майбутніх вчителів біології.Посилання
Антонова Н. О. Ціннісні орієнтації студентів з різним типом готовності до професійної діяльності психолога. Практична психологія та соціальна робота. 2011. № 2/3. C. 16–18.
Бондарчук О. І. Модель психологічної підготовки керівників освітніх організацій до діяльності в умовах змін. Організаційна психологія. Економічна психологія: [наук. журнал]. 2015. № 1. С. 33–42.
Гавриш І. В. Теоретико-методологічні основи формування готовності майбутніх учителів до інноваційної професійної діяльності: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04. Х.: ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2006. 579 с.
Гаряча С. А. Формування в учнів ключової компетентності «Уміння вчитися» відповідно до вимог нових державних освітніх стандартів / С. А. Гаряча. Черкаси: ЧОІПОПП. 48 с.
Грицай Н. Б. Система методичної підготовки майбутніх вчителів біології в педагогічних університетах: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.02. Полтава, 2016. 526 с.
Дзюба-Шпурик Л. Г. Формування готовності майбутніх учителів початкової школи до ознайомлення учнів з інформаційно-комунікаційними технологіями: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.08. Полтава, 2016. 290 c.
Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: [навч. посіб.]. К.: Академвидав, 2004. 352 с.
Ермакова А. С. Система контроля методических знаний и учений студентов при подготовке учителей биологии: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02. СПб., 2005. 174 с.
Комар О. А. Теоретичні та методичні засади підготовки майбутніх учителів початкової школи до застосування інтерактивної технології: дис. … докт. пед. наук: 13.00.04. Умань, 2011. 512 с.
Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/344/2013
Нищета В. Життєва компетентність як складова сучасного шкільного навчання українознавчих предметів. Запровадження компетентнісного підходу в навчанні гуманітарних предметів: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. Бердянськ: БДПУ, 2009. С. 43–49.
Овчарук О. Компетентності як ключ до оновлення змісту освіти. Стратегія реформування освіти в Україні: рекомендації з освітньої політики. К.: К.С.К., 2003. С. 13–41.
Пащенко Д. І. Формування готовності майбутніх вчителів початкових класів до гуманістичного виховання учнів: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра. пед. наук. К., 2006. 36 c.
Пов’якель Н. І. Психологічна готовність до партнерства як ознака психічного здоров’я особистості та умова превенції конфліктів. Міжнародний науковий форум: соціологія, психологія, педагогіка, менеджмент. 2010. Вип. 2. С. 139–150. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ Mnf_2010_2_15
Сластенин В. А. Профессиональная готовность учителя к воспита-тельной работе: содержание, структура, функционирование. М., 1982. 180 с.
Хрущ-Ріпська О. В. Психологічні засади формування у студентів педвузу готовності до майбутньої професійної діяльності. К.: А.Т.С., 1999. 258 c.
Чистякова Т. Н. Система методической підготовки студентов-биологов к экологическому образованию школьников: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. Санкт-Петербург, 2000. 158 с.
Ягупов В. В. Педагогіка: навч. посіб. К.: Либідь, 2002. 560 с.