ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ З ОХОРОНИ ПРАЦІ ТА БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ У МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОЦЕСІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4914.18.2018.162396Ключові слова:
Вчитель технологій, компетентності, компетенції, загальні та фахові компетентності, результати навчання, дисципліна «Основи охорони праці» та «Безпека життєдіяльності».Анотація
У статті обґрунтовується актуальність формування компетент-ностей з безпеки життєдіяльності та охорони праці у майбутніх вчителів технологій. Здійснено аналіз понять «компетенція», «компе-тентність» у психолого-педагогічній літературі. Обґрунтовано перелік загальних та професійних компетентностей з БДЖ та ОП, якими мають оволодіти студенти в процесі технологічної освіти; окреслено коло основних очікуваних результатів навчання, які повинен продемонструвати студент після завершення вивчення дисципліни «Безпека життє-діяльності та охорона праці».Посилання
Закон України «Про вищу освіту», № 1556-VII від 01.07.2014. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2014. № 37–38. С. 2004.
Закон України «Про освіту», № 2145-19 від 05.09.2017. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2017. № 38–39. С.380.
Закон України «Про охорону праці», № 2694-12 від 20.01.2018. Відомості Верховної Ради (ВВР). 1992. № 49. С. 668.
Кобилянська І. М. Кобилянський О. В. Формування професійної компетентності з безпеки життєдіяльності у фахівців економічного спрямування. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: зб. наук. пр. Київ-Вінниця: ТОВ фірма «Планер», 2013. Вип. 35. С. 280–286.
Гедзик А. М., Коберник О. М., Ткачук С. І. та ін. Компетентністний підхід у професійній підготовці майбутніх учителів технологій: кол. моногр. / авт. кол.: С. М. Ящук [та ін.]. Умань: Видавець «Сочинський М. М.», 2017. 280 с.
Концепція освіти з напряму «Безпека життя і діяльності людини» / В. О. Кузнецов, В. В. Мухин, О. Ю. Буров [и др.]. Інформаційний вісник «Вища освіта». 2001. № 6. С. 6–17.
Лукьянова М. И. Психолого-педагогическая компетентность учителя: диагностика и развитие: монография. Ульяновск: УИПКПРО, 2002. 184 с.
Нагайчук О. В. Історико-педагогічний аналіз проблем дисципліни «Безпека життєдіяльності» у вищих навчальних закладах. Матеріали ХХІІІ Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції «Проблеми та перспективи розвитку науки на початку третього тисячоліття у країнах Європи та Азії»: зб. наук. праць. Переяслав-Хмельницький, 2016. С. 136–139. URL: http://dspace.udpu.org.ua:8080/jspui/handle/6789/5025
Новый энциклопедический словарь. М.: Большая Российская энциклопедия, 2001. 1456 с.
Овечкин В. П. Компетентность и мобильность специалиста. Профессиональное образование. 2005. № 8. С. 19.
Педагогический словарь: для студ. высших и средних педаг. учеб. заведений / сост. Г. М. Коджаспирова, А. Ю. Коджаспиров. М.: Академия, 2000. 176 с.
Пустовіт Н. А. Сутнісні характеристики екологічної компетентності школярів. Зб. наук. праць. Педагогічні науки. Херсон: Вид-во ХДІ, 2005. Вип. 38. С. 176–191.
Захарченко В. М., Луговий В. І., Рашкевич Ю. М. ін. Розроблення освітніх програм: методичні рекомендації / за ред. В. Г. Кременя. К.: ДП «НВЦ «Пріоритети», 2014. 120 с.
Словарь иностранных слов. 14-е изд., испр. M.: Русск. яз., 1987. 608 с.
Тімець О. В. Формування фахової компетентності майбутнього вчителя географії у процесі професійної підготовки: [монографія]. Умань: Видавець «Сочінський», 2010. 339 с.
Типові навчальні програми нормативних дисциплін «Безпека життєдіяльності», «Основи охорони праці», «Охорона праці в галузі», «Цивільний захист». К.: Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України, 2011. 72 с.
Хуторской А. К. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования. Народное образование. 2003. № 2.