ЗМІСТ СПЕЦІАЛЬНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ У ФАХОВІЙ ПІДГОТОВЦІ ЕЛЕКТРОМОНТЕРА
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4914.18.2018.162406Ключові слова:
Електромонтер, фахівець, професіонал, спеціальні компетентності, ключові компетенції, професійна компетентність, компетенція.Анотація
У статті проаналізовано ключові та професійні компетентності майбутніх фахівців з ремонту та обслуговування електроустаткування у системі закладів професійної освіти. Зазначено, що ключовими компетенціями є ті компетенції, які потрібні всім особам для особистісного розвитку, працевлаштування, соціальної інтеграції та активної громадянської позиції. обґрунтовано зміст спеціальних компетентностей та з’ясовано їх провідні характеристики. Представлено документ «Пропозиція комісії ради Європи» 2018 року, в якому зазначені ключові компетенції щодо навчання протягом усього життя, а саме: Грамотність (Literacy competence), Мовна компетентність (Languages competence), Математична компетентність у науці, технології та інженерії (Mathematical competence in science, technology and engineering), Цифрова компетентність (Digital competence), Особиста, соціальна та навчальна компетентність (Personal, social and learning competence), Громадянська компетентність (Civic competence), Підприємницька компетентність (Entrepreneurship competence), Компетентність культурної обізнаності та вираження (Cultural awareness and expression competence).
Автор розглядає професійну компетентність, як комплекс характеристик особистості, що виявляється в конкретній сфері діяльності включаючи знання, вміння, навички, досвід індивіда з обов’язковим урахуванням особистісних, психофізіологічних та соціальних характеристик. Підкреслено, що в основі концепції професійної компетентності лежить ідея виховання компетентного працівника, який не лише має необхідні знання, професіоналізм, але й уміє діяти адекватно у відповідних ситуаціях, застосовуючи ці знання, й бере на себе відповідальність за певну діяльність. Сформульовано набір спеціальних (фахових) компетентностей, які мають бути сформовані у майбутнього електромонтера з ремонту та обслуговування електроустаткування на момент складання державного кваліфікаційного іспиту.
Посилання
Proposal for a COUNCIL RECOMMENDATION on Key Competences for Lifelong Learning. Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture. 2018. URL: https://ec.europa.eu/education/sites/education/files/recommendation-key-competences-lifelong-learning.pdf (дата звернення 16.04.2018)
REVIEW OF THE 2006 FRAMEWORK OF KEY COMPETENCES FOR LIFELONG LEARNING. Directorate – General for Education, Youth, Sport and Culture. 2006. URL: https://ec.europa.eu/education/sites/education/files/key-competences-consultation-2017-strategy_en.pdf. (дата звернення 09.04.2018)
Бузько Р., Вартанова О., Надьон Г. Стратегічне управління персоналом підприємства в умовах сучасного розвитку ринку праці: [монографія]. Луганськ: Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2009. 304 с.
Бучинська Т. В. Сутність та складові професійної компетентності персоналу в умовах конкуренції. Економічний аналіз: зб. наук. праць / Тернопільський національний економічний університет; редкол.: С. І. Шкарабан (голов. ред.) та ін. Тернопіль: Видавничо-поліграфічний центр Тернопільського національного економічного університету «Економічна думка», 2014. Т. 15. № 1. С. 305–309.
Вартанова О. В., Скляр Є. П. Компетенція персоналу: теоретичне визначення та складові. Актуальні питання теорії і практики менеджменту: матеріали першої всеукр. наук.-практ. конф. студентів і молодих вчених, 17–19 берез. 2010 р. Луганськ: СНУ ім. В. Даля, 2010. С. 274–276.
Драч І. Зміст та структура ключових компетентностей майбутнього викладача вищої школи. Витоки педагогічної майстерності. 2013. № 11. С. 124–130.
Кадемія М. Ю. Формування професійної компетенції майбутнього фахівця. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарнотехнічної еліти. 2012. № 32.
Ковальчук Г. О. Активізація навчання в економічній освіті: навч. посіб. вид. 2-ге, доп. К.: КНЕУ, 2003. 298 с.
Мащак С. О. Комунікативна компетентність особистості як соціально-психологічна проблема. Проблеми сучасної психології: зб. наук. праць Кам’янець-Подільського нац. ун-ту ім. Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України / за ред. С. Д. Максименка, Л. А. Онуфрієвої. Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2010. Вип. 10. С. 435–444.
Про затвердження та введення в дію Методичних рекомендацій щодо розроблення стандартів вищої освіти: Наказ МОН України від 01.06.2016 № 600. 2016. URL: http://old.mon.gov.ua/ua/about-ministry/normative/5555- (дата звернення 24.05.2018)
Тараненко І. Розвиток життєвої компетентності та соціальної інтеграції: досвід Європейських країн / за ред. Єрмакова І. Г. Кроки до компетентності та інтеграції в суспільстві. К.: Контекст, 2000.
Ягупець С. Ю. Основні складові професійної компетентності майбутнього вчителя технологій. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету ім.Т. Г. Шевченка. 2015. URL: http://visnyk.chnpu.edu.ua/?wpfb_dl=716. (дата звернення 07.05.2018)