ПРОФЕСІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ФАХІВЦЯ В СИСТЕМІ ОСВІТИ ДОРОСЛИХ СЛОВАЦЬКОЇ РЕСПУБЛІКИ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4914.18.2018.162422Ключові слова:
Система освіти дорослих, професійна компетентність фахівця, професійне мислення, професійна самосвідомість, професійна творчість, порадництво, андрагог, дорослий учень.Анотація
У статті представлено результати теоретичного аналізу особливостей формування професійної компетентності фахівця у системі освіти дорослих Словацької республіки для їх творчого використання у сучасній вітчизняній освітній практиці.
За наслідками дослідження описано діючу модель професійної підготовки фахівців у Словаччині ‒ тривимірну модель освіти дорослих, основними компонентами якої є когнітивний, прагматичний та креативний. Доведено, що професійна компетентність фахівця у даній моделі виступає результатом взаємодії вказаних компонентів і розглядається як результат продуктивного особистісно-професійного розвитку, важлива умова дорослого. Встановлено, що професійна компетентність фахівця містить дві складові частини – мотиваційну (сукупність мотивів діяльності, які необхідні для професійної діяльності особі як професіоналу) та операційну (практична здатність успішно реалізовувати свої посадові компетенції у процесі професійної діяльності на підприємствах як фахівець).
У підсумку з’ясовано, що ефективність формування професійної компетентності фахівця забезпечує система порадництва, ключової фігурою якої виступає андрагог ‒ педагог, гнучко мислячий і нестандартно діючий у динамічно перемінному концептуальному полі сучасної освіти, який формує унікальний досвід дорослого учня.
Посилання
Frk V., Kredátus J. Komunikácia v personálnej a sociálnej praxi. Kapitoly o sociálnej komunikácii a vedení tímov. Prešov: Akcent Print, 2007.
Kalnický J. Systémová andragogika. 2. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2007.
Lukáč E. Spoločnosť založená na vedomostiach – k niektorým výzvam vo vzdelávaníм dospelých. Prešov: FF PU, 2017. С. 66–78.
Machalová M. Psychológia vo vzdelávaní dospelých. Bratislava: Gerlach Print, 2006.
Mayer K. Poradenstvo v andragogickom kontexte. Prešov: FF PU, 2017. 134 s.
Mužík J. Profesní vzdělávání dospělých. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer Česká Republika, 2012.
Pirohová I. Teorie vydelávania dospelých. Prešov: Prešovska univeryita v Prešove. Fakulta humanitných a prírodných vied, 2015. 189 с.
Pirohová I. Úloha andragogiky v spoločnosti založenej na vedomostiach. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove, 249 s.
UNESCO. The General Conference Adopts a Recommendation on Adult Education. Adult Education Informational Notes. P., 1977. № 1. P. 2.
Zakon c. 568/2009 z. z. o celozivotnom vzdelavani. 2009. URL: http://www.minedu.Sk/data/files/l901.pdf.