MOTIVATIONAL AND VALUE-BASED DETERMINANTS OF THE FUTURE PEDAGOGUES’ WILLINGNESS CONDITION TO WORK IN TERMS OF INCLUSIVE EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4914.17.2018.162514Ключові слова:
Підготовка, готовність майбутнього вчителя, інклюзивна освіта, психолого-педагогічна діагностика, мотиваційно-ціннісний вимір стану готовності.Анотація
У статті представлено мотиваційно-ціннісні детермінанти готовності майбутніх педагогів до роботи в умовах інклюзивної освіти, на цій основі розроблено методичний інструментарій, за яким проведено психолого-педагогічну діагностику для диференціації її стану в студентів- випускників педагогічних спеціальностей університетів освітнього ступеня «бакалавр».
З ’ясовано, що підготовка майбутнього педагога є динамічним процесом, кінцевим результатом якої має бути готовність фахівця до професійної діяльності, тобто підготовка є засобом формування готовності до діяльності як показника її якості.
Виявлено, що в ієрархії структурних компонентів готовності майбутнього вчителя до професійної діяльності в умовах інклюзивної освіти психологічна готовність першорядно позначається денотатами мотиваційної й аксіологічної сфер особистості.
Охарактеризовано мотиваційно-ціннісний компонент інклюзивної компетентності майбутнього педагога за параметрами (стійкість мотивації до інклюзивної діяльності, абсолютність прийняття цінностей інклюзії та справжність професійної спрямованості на неї).
Розроблено відповідний діагностичний інструментарій (тести, анкети) та експериментально визначено рівні готовності майбутнього педагога до роботи в умовах інклюзивної освіти за мотиваційно-ціннісними детермінантами.
Установлено, що майбутні педагоги з ідеальним станом готовності до роботи в умовах інклюзивної освіти мають стійку мотивацію до неї, цілком приймають її цінності, професійно спрямовані на інклюзію. Студенти із задовільним станом мають майже стійку мотивацію до роботи в умовах інклюзивної освіти, не зовсім упевнено приймають її цінності та формально професійно спрямовані на інклюзію. Незадовільний стан властивий студентам, які мають зовсім не стійку мотивацію до роботи в умовах інклюзивної освіти, сумнівно приймають її цінності та оманливо професійно спрямовані на інклюзію.
Посилання
Ball, G. A. (1994) On psychological fundamentals of willingness formedness to professional work. Kyiv, 98-100.
Demchenko, 1.1. (2014) Willingness of primary school teacher to work in terms of inclusive education: structure and diagnostics. Uman: Sochinsky M. M.
Kucheruk, O. S., Boichuk, Y. D. (2012) Future teachers’ inclusive competence as the main factor of successful involvement of children with limited educational abilities into educative process. Special child: education, treatment, correction, 2, 119-127.
Priadko, L. O. (2014) Inclusive space formation as the means of secondary educational establishment pedagogue’s willingness to work with children with special educational needs. Pedagogical sciences: theory, history, innovation technologies, 4, 444-450.
Hytriuk, V. V. (2015) Pedagogue’s inclusive willingness: origin, phenomenology, formation conception. Baranovichi.
Черкасова С. А. Формирование психолого-педагогической готовности будущих педагогов-психологов к работе в системе инклюзивного образования : автореф. дне. ... канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогическая психология» / С. А. Черкасова. - Москва, 2012. -22 с.
Шумиловская Ю. В. Подготовка будущего учителя к работе с учащимися в условиях инклюзивного образования : автореф. дне. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.08 «Теория и методика профессионального образования» / Ю. В. Шумиловская. - Шуя, 2011. - 26 с.
Chaikovskyi, М. (2014) Self-regulation of behavior of students with special needs in conditions of inclusive educational space. European applied sciences, 4, Stuttgart, 43-45.
Peters, S. J. (2003) Inclusive education: achieving education for all by including those with disabilities and special education needs. Disability group'. The World Bank.