СИСТЕМА СПЕЦІАЛЬНИХ (ФАХОВИХ) КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ВЧИТЕЛЯ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА ТЕХНОЛОГІЇ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4914.17.2018.162533Ключові слова:
Вчитель трудового навчання та технології, спеціальні (фахові) компетентності, спеціальність «014.10-Середня освіта. Трудове навчання та технології», стандарт вищої освіти.Анотація
Встановлено, що при визначенні переліку загальних і спеціальних (фахових) компетентностей в стандарті вищої освіти необхідно керуватися предметно-функціональним і культурологічним методологічними підходами. Самі компетентності доцільно визначати як здатності до виконання певних практичних і інтелектуальних професійних задач фахівця, якими він має оволодіти у процесі навчання. У переліку спеціальних (фахових) компетентностей у стандарті вищої освіти зі спеціальності «014.10 - Середня освіта. Трудове навчання та технології» необхідно вирізняти дві компоненти: загальну (психолого-педагогічну та спеціалізовану. З урахуванням цього система спеціальних (фахових) (спеціалізованих) компетентностей стандарту професіональної підготовки вчителя трудового навчання та технології має бути представлена таким їх переліком: дидактичні, методичні, дослідницькі, розвивальні (в позакласній і позашкільній діяльності), організаційні (з навчально-матеріальної бази), власними предметно-перетворювальні та загально-технічні (політехнічні).Посилання
Галузева концепція розвитку неперервної педагогічної освіти. Затверджена Міністерством освіти і наук України 14.08.2013, № 1176.
Рашкевич Ю. М. Болонський процес та нова парадигма вищої освіти : монографія / Ю. М. Рашкевич. - Л. : Видавництво Львівської політехніки, 2014. - 168 с.; Рашкевич Ю. М. Матеріали Національної команди експертів з реформування вищої освіти, проекту ЄС «НЕЮ в Україні». URL : http://www.erasmusplus.org.ua/erasmus/ka3-pidtrymka- reform/natsionalna-komanda-ekspertiv-here/materiali-here. html.
Стешенко В. В. Визначення виробничих функцій, типових задач діяльності та професійних умінь вчителя на основі предметно- функціонального підходу / В. В. Стешенко // Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти : зб. наук, праць / заред. Л. Л. Товажнянського, О. Г. Романовського. -Вип. 43(47). -X. : НТУ «ХПІ», 2015. - С. 310-317.
Кільдеров Д. Е. Вимоги до визначення спеціальних (фахових) компетентностей вчителя трудового навчання (до складання стандарту вищої освіти за спеціальністю «014 Середня освіта») / В. В. Стешенко, Д. Е. Кільдеров, Б. В. Стешенко // Актуальні проблеми та перспективи технологічної та професійної освіти : матеріали міжнар. наук.-практ. конф. (м. Тернопіль, 23-24 вересня 2016 р.). - Тернопіль : ТИПУ імені Володимира Енатюка, 2016. С. 86-88.