ФОРМУВАННЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ САМОСТІЙНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

  • Оксана Браславська Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4914.13.2016.163573

Ключові слова:

Пізнавальна самостійність, самостійна робота, пізнавальні процеси, майбутній учитель.

Анотація

У статті розкривається питання теоретичного аспекту формування пізнавальної самостійності як інтегративної якості й здатності особистості до відтворення здобутих знань і вмінь. Встановлено, що саме таке положення сприяє висуненню на перший план проблеми вдосконалення пізнавальної самостійності майбутніх учителів, пошуку ефективних шляхів її формування. Визначено різноманітні погляди науковців на такі поняття як пізнання, пізнавальні процеси, самостійність, самостійна робота, самостійна діяльність, пізнавальна самостійність.

Біографія автора

Оксана Браславська, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри географії та методики її навчання Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини

Посилання

Алексюк А. М. Педагогіка вищої освіти України. Історія. Теорія : підруч. для студ. та асп. / А. М. Алексюк. – К. : Либідь, 1998. – 560 с.

Ананьев Б. Г. Избранные психологические труды : в 2 т. / Б. Г. Ананьев; под. ред. А. А. Бодалева, Л. Ф. Ломова. – М. : Педагогика, 1980. – Т. 1. – 1980. – 230 с.

Аристова Л. П. Активность учения школьника [Текст] / Л. П. Аристова. – М. : Просвещение, 1968. – 39 с.

Атаманчук П. С. Управління продуктивною навчально-пізнавальною діяльністю на основі об’єктивного контролю / П. С. Атаманчук, В. В. Мендерецький // Педагогіка і психологія. – 2004. – №3. – С. 5–18.

Атаманюк В. В. Самостійна робота у вищому навчальному закладі / В.В. Атаманюк, Р. С. Гуревич // Наукові записки. Серія : Педагогіка і психологія. – Вінниця. – 2002. – Вип. 6. – Ч. 1. – С. 61–64.

Беляева А. Управление самостоятельной работой студентов / А. Беляева // Высш. образование в России. – 2003. – № 6. – С. 105–109.

Буряк В. Самостійна робота як системоутворюючий елемент навчальної діяльності студентів / Володимир Буряк // Вища шк. – 2008. – № 5. – С. 10–23.

Володько В. М. Самостійна пізнавальна діяльність студентів : метод. рек. / В. М. Володько, М. М. Солдатенко та ін. – К. : ІСДО, 1993. – 52 с.

Гальперин П. Я. Психология мышления и учения о поэтапном формировании умственных действий [Текст] / П. Я. Гальперин // Исследование мышления в советской психологии. – М., 1966. – С. 80–100.

Гельфман Э. Г., Холодная М. А., Демидова Л. Н. Психологические основы конструирования учебной информации (проблема интеллектоемких технологий преподавания) [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.gumer.info/bibliotek_buks/pedagog/hrist2/04.php

Голант Е. Я. О развитии самостоятельности и творческой активности учащихся в процессе обучения [Текст] / Е. Я. Голант // Воспитание познавательной активности и самостоятельности учащихся: Учен. зап. Казанского пед. института. Вып.67, сб.2 (ч.1) – Казань, 1968. – С.32–44.

Давыдов В. В. Проблемы развивающего обучения: опыт теоретического и экспериментального психологического исследования / В. В. Давыдов. – М. : Педагогика, 1986. – 239 с.

Егоров С. Ф. Проблема активности и самостоятельности учащихся в дидактике конца XIX и начала XX в [Текст] / С. Ф. Егоров. – М. : 1965. – С. 70–71.

Есипов Б. П. Самостоятельная работа учащихся на уроках [Текст] / Б. П. Есипов. – М. : Учпедгиз, 1961. – 239 с.

Жорник О. Формування пізнавальної активності учнів у процесі спільної ігрової діяльності / О. Жорник // Рідна шк. – 2000. – № 3. – С. 37–39.

Загвязинский В. И. Принципы исследования самостоятельной работы студентов / В. И. Загвязинский, В. С. Бабкина // Актуальные проблемы развития самостоятельной учебной деятельности студентов: сб. науч. ст. / под ред. Л. Г. Вяткина. – Саратов : Изд-во Сарат. ун-та, 1987. – С. 23–34.

Закір’янова І. А. Формування соціокультурної компетентності у майбутніх вчителів іноземної мови в процесі професійної підготовки : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.04 / Закір’янова І. А. – К., 2006. –19 с.

Закон про вищу освіту [Електронний ресурс] // Верховна Рада України : офіційний веб-портал. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.

Козаков В. А. Самостоятельная работа студентов и ее информационно-методическое обеспечение : учеб. пособие / В. А. Козаков. – К. : Высш шк., 1990. – 248 с.

Кузьмина Н. В. Очерки психологии труда учащегося. Психологическая структура деятельности учащегося и формирование его личности / Н. В. Кузьмина. – Л. : Изд-во Ленингр. ун-та, 1967. – 183 с.

КулюткинЮ. Н. Психология обучения взрослого / Ю. Н. Кулюткин. – М. : Просвещение, 1985. – 128 с.

Лемберг Р. Г. О самостоятельной работе учащихся / Р. Г. Лемберг // Сов. педагогика. – 1962. – № 2. – С. 15–27.

Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность / А. Н. Леонтьев. – 2-е изд. – М. : Политиздат, 1977. – 304 с.

Лернер И. Я. О познавательных задачах в обучении гуманитарным наукам [Текст] / И. Я. Лернер // Народное образование. – 1966, №3 – С. 34–41.

Лернер И. Я. Процесс обучения и его закономерности / И. Я. Лернер. – М. : Знание, 1980. – 96 с.

Махмутов М. И. Развитие познавательной активности и самостоятельности учащихся в школах Татарии. – Казань : Таткнигоиздат, 1963. – 80 с.

Мороз В. Д. Самостійна навчальна робота студентів / Віктор Дмитрович Мороз. – Х. : ХМК, 2003. – 64 с.

Національна доктрина розвитку освіти України // Професійно-технічна освіта. – 2002. – № 3. – С. 2–8.

Педагогика : учеб. пособие для студентов пед. учеб. заведений / В. А. Сластенин, И. Ф. Исаев, А. И. Мищенко, Е. Н. Шиянов. – 4-е изд. – М. : Шк. пресса, 2002. – 512 с.

Переяславська С. О. Організація самостійної пізнавальної діяльності майбутніх учителів інформатики в умовах застосування мультимедійних елементів дистанційного навчання дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Переяславська Світлана Олександрівна. – Луганський національний університет імені ТарасаШевченка, 2011. – 274 с.

Петунин О. В. Формирование познавательной самостоятельности старших школьников в процессе углубленного изучения предметов естественнонаучного цикла [Текст]: Дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Олег Викторович Петунин. – Кемерово, 2002. – 24 с.

Пидкасистый П. И. Самостоятельная познавательная деятельность школьников в обучении. Теоретико-экспериментальное исследование / П. И. Пидкасистый. – М. : Педагогика, 1980. – 240 с.

Подласый И. П. Педагогика. Новый курс : учеб. для студентов пед. вузов: в 2 кн. / И. П. Подласый. – М. : ВЛАДОС, 2000. – Кн. 1: Общие основы. Процесс обучения. – 2000. – 576 с.

Половникова Н. А. Воспитании познавательной самостоятельности. – Казань: Таткнигоиздат, 1968. – 203 с.

Половникова Н. А. Система воспитания познавательных сил школьников. – Казань: КГПИ, 1975. – 101 с.

Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии [Текст]: учебное пособие для высших пед. завед. ун-тов. 2-е изд / С. Л. Рубинштейн. – М. : Пед. изд., 1946. – 525 с.

Савченко О. Я. Уміння вчитися як ключова компетентність загальної середньої освіти / О. Я. Савченко // Компетентнісний підхід у сучасній освіті : світовий досвіт та українські перспективи : Бібліотека з освітньої політики / Під заг.ред. О. В. Овчарук. – К. : «К.І.С.», 2004. – С. 34–46.

Савченко О. Я. Розвиток пізнавальної самостійності молодших школярів. – К. : Рад. шк., 1982. – 176 с.

Савченко О. Я. Формирование познавательной самостоятельности младших школьников. – Автореф. дис… д-ра пед. наук: 13.00.01 / Киевский гос. пед. ин-т. – К., 1984. – 48 с.

Скаткин М. Н. Проблемы современной дидактики. 2-е изд. / Михаил Николаевич Скаткин – М.: Педагогика, 1984. – 96 с. (Воспитание и обучение. Б-ка учителя)

Солдатенко М. М. Методологічні аспекти організації самостійної пізнавальної діяльності студентів / М. М. Солдатенко // Неперервна професійна освіта: теорія і практика. – 2002. – № 2. – С. 24–30.

Талызина Н. Ф. Управление процессом усвоения знаний [Текст] / Н. Ф. Талызина. – М., 1975. – 343 с.

Ушинский К. Д. Проблемы педагогики / К. Д. Ушинский ; сост. и коммент. Э. Днепров. – М. : Изд-во УРАО, 2002. – 592 с.

Ушинский К. Д. Сочинения [Текст] / К. Д. Ушинский. – М.: Изд-во АНП РСФСР, 1948. – Т.8. – 776 с.

Харламов И. Ф. Некоторые вопросы совершенствования вузовского обучения [Текст] / И. Ф. Харламов // Сов. педагогика. 1981. – №5.– С. 86–93.

Хрипун В. М. Організація самостійної пізнавальної діяльності студентів на практичних заняттях педагогіки : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / В. М. Хрипун. – К., 1996. – 24 с.

Шамова Т. И. Активизация учения школьников. – М. : Педагогика, 1982. – 208 с.

ШимкоІ. М. Дидактичні умови організації самостійної навчальної роботи студентів вищих навчальних закладів : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Шимко Ія Миколаївна. – Кривий Ріг, 2003. – 199 с.

Щукина Г. И. Активизация познавательной деятельности учащихся в учебном процессе: Учебн. пособие для пед. ин-тов. – М.: Просвещение, 1979. – 160 с.

##submission.downloads##

Як цитувати

Браславська, О. (2019). ФОРМУВАННЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ САМОСТІЙНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ. Проблеми підготовки сучасного вчителя, (13), 87–98. https://doi.org/10.31499/2307-4914.13.2016.163573

Номер

Розділ

Статті