ЛІТЕРАТУРНА БЕСІДА ЯК ФОРМА НАВЧАННЯ СЛОВЕСНОСТІ (СЕРЕДИНА ХІХ – ПОЧАТОК ХХ СТОЛІТТЯ)

Автор(и)

  • Людмила Новаківська Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4914.13.2016.163619

Ключові слова:

Метод бесіди, літературна бесіда, словесність, учитель словесності, форми навчання словесності, методисти-словесники середини ХІХ – початку ХХ століття.

Анотація

У статті здійснено аналіз та простежено розвиток літературної бесіди як форми навчання словесності у середині ХІХ – на початку ХХ століття. З’ясовано, що евристичний метод (метод бесіди) ще в 40-і роки XIX століття трансформувався в методиці літератури у форму літературних бесід. Теоретичний та практичний інтерес до бесіди упродовж середини XIX – початку XX століття зумовив розвиток цілої низки методичних підходів до означеної проблеми, які демонстрували академічну свободу бесіди як альтернативу так званої «обов’язковості» класно-урочних занять. Автором проаналізовано теоретичні та практичні аспекти літературних бесід, відображені у працях методистів різних років (Ц. Балталон, В. Голубков, В. Істомін, М. Мусін-Пушкін, М. Пирогов, Ф. Сушицький та ін.).

Біографія автора

Людмила Новаківська, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Кандидат педагогічних наук, доцент кафедри української літератури, українознавства та методик їх навчання Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини

Посилання

Алёшинцев И. А. История гимназического образования в России (XVIII и XIX век) / И. А. Алёшинцев. – Спб. : Издание О. Богдановой, 1912. – 346 с.

Балталон Ц. П. Пособие для литературных бесед и письменных работ / Ц. П. Балталон. – М. : Типография Волчанинова, 1891. – 68 с.

Гетманская Е. В. Словесность в средней и высшей школе. Традиции преемственности: историко-методический очерк : монография / Е. В. Гетманская. – М. : МПГУ : Прометей, 2013. – 407 с.

Голубков В. В. Новый путь. Пособие для литературных бесед и письменных работ / В. В. Голубков. – 2-е, перераб. издание. – М., 1914. – 200 с.

Дорошкевич А. К. Опыт методического построения урока словесности / А. К. Дорошкевич. – Петроград-Киев, 1917. – 58 с.

Извлечение из протокола заседаний комиссии для разработки программы внеклассного чтения учеников // Никольский А. Сборник стихотворений и басен для заучивания наизусть. – М. : Тип. Лисснера, 1890. – С. 7–20.

Лебедев А. И. Школьное дело (Для учителей, родителей и воспитателей) / А. И. Лебедев. – Нижний Новгород : Типография Г. Искольдского, 1914. – 532 с.

Острогорский В. П. Беседы о преподавании словесности / В. П. Острогорский. – Спб., 1885. – 110 с.

Сборник постановлений по Министерству народного просвещения: В 15 тт. Т. 5. Царствование Александра II. (1871–1873). – Спб., 1877. – 2318 с.

Соловьёв Д. Н. Пятидесятилетие Санкт-Петербургской первой гимназии (1830–1880). Историческая записка / Д. Н. Соловьёв. – С.- Петербург, 1880. – 419 с.

Сушицкий Ф. П. Литературные беседы, рефераты и сочинения в средней школе (Опыт методики) / Ф. П. Сушицкий. – К. : Типография С. В. Кульженко, 1916. – 207 с.

##submission.downloads##

Як цитувати

Новаківська, Л. (2019). ЛІТЕРАТУРНА БЕСІДА ЯК ФОРМА НАВЧАННЯ СЛОВЕСНОСТІ (СЕРЕДИНА ХІХ – ПОЧАТОК ХХ СТОЛІТТЯ). Проблеми підготовки сучасного вчителя, (13), 175–183. https://doi.org/10.31499/2307-4914.13.2016.163619

Номер

Розділ

Статті