СИСТЕМНИЙ ПІДХІД У ДОСЛІДЖЕННІ ТЕМПО-РИТМІЧНИХ УМІНЬ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИКИ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4914.14.2016.163654Ключові слова:
Музичний час, метро-ритмічне чуття, темпо-ритмічні уміння, системний підхід, майбутні вчителі музики.Анотація
У статті обґрунтовано доцільність застосування системного підходу у дослідженнях феномену музичного часу та формування відповідних до нього темпо-ритмічних умінь студентів-музикантів. Темпо-ритмічні уміння представлено як складний феномен їхньої фахової музично-педагогічної та виконавської підготовки. Показано екстраполяцію принципів системного підходу на сферу музично-ритмічного чуття та темпо-ритмічних умінь вчителя музики. Представлено теоретичні положення та методологію метро-ритмічних здібностей особистості, що характеризують їх з точки зору системності у підготовці музикант-виконавця.Посилання
Аверьянов А. Н. Системное познание мира: методологические проблемы. [Текст] / А. Н. Аверьянов. – М. : Политиздат, 1985. -263 с.
Богданов А. А. Тектология. Всеобщая организационная наука: в 2 т. / А. А. Богданов. М. : Экономика, 1989. - 489 с.
Вей Симин. Темпо-ритмические исполнительские умения учителя музыки: сущность понятия и структура / Вей Симин // Наука і освіта. - 8 / СХХХІІ, 2015. Педагогіка. С. 31–35.
Гершунский Б. С. Философия образования для ХХІ века. (В поисках практико-ориентированных образовательных концепций) / Б. С. Гершунский. – М. : Изд-во «Совершенство», 1998. – 608 с.
Лімонова Л. О. Системний підхід як методологічна основа дослідження, аналізу та моделювання соціально-економічних систем [Електроний ресурс] / Людмила Олександрівна Лімонова. Харків, 2010. Режим доступа: https://dl.nure.ua/pluginfile.php/1167/ mod_resource/content/1/01.pdf.
Назайкинский Е. В. О психологии музыкального восприятия / Е. В. Назайкинский. – М. : Музыка, 1972. – 333 с.
Науменко С. Психологія музичності та її формування у молодших школярів / Світлана Іванівна Науменко: Навч. пос. – К., КДПІ. – 1993. 160 с.
Пчелинцева Е. В. Ритм как фактор развития дирижерско-исполнительской техники: автореф. дис. на соиск. учён. степени канд.пед.наук спец. 13.00.02 – теория и методика обучения (музыка) / Е. В. Пчелинцева. Санкт-Петербург, 2008. - 20 с. www.dslib.net/.../ ritm-kak-faktor-razvitija-dirizhersko-ispolnitelskoj-tehniki- teoretiko.html.
Реброва О. Є. Теорія і методика формування художньо-ментального досвіду майбутніх учителів музичного мистецтва та хореографії. Дис. … доктора пед. наук спец. 13.00.02 – теорія і методика музичного навчання / Олена Євгенівна Реброва. – Київ, 2014. - 595 с.
Сластенин В. А. Целостный педагогический процесс как объект профессиональной деятельности учителя / В. А. Сластёнин, Л. И. Мищенко. М. : Просвещение, 1995. 208 с.
Соловей Я. Г. Музичні здібності як предмет музично-педагогічого дослідженя [Електронний ресурс] / Я. Г. Соловей // Збірник наукових праць КПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України. - Режим досупа: www.nbuv.gov.ua/old_jrn/soc_gum/.../672-683.pd
Теплов Б. М. Психология музыкальных способностей. / Б. М. Теплов // Москва, Ленинград, 1947 г. – 334 с.
Цагарелли Ю. А. Психология музыкально-исполнительной деятельности: автореф. дис. на соискание ученой степени док-ра психол. наук: 19.00.03 Психология труда; инженерная психология / Ю. А. Цагарелли; ЛГУ. Л., 1989. – 31 с.