ОСОБЛИВОСТІ ВПРОВАДЖЕННЯ ДУАЛЬНОЇ ФОРМИ ОСВІТИ ЯК ЗАСОБУ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Олександр Терентьєв Інститут телекомунікацій і глобального інформаційного простору НАН України., Україна https://orcid.org/0000-0002-4288-1753

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4914.19.2019.174012

Ключові слова:

Дуальна форма здобуття освіти, професійні компетенції, неперервна освіта, конкурентоспроможність на ринку праці, дидактичні засади, фахова підготовка, ринок праці

Анотація

У статті розглянуто питання впровадження дуальної форми здобуття освіти в Україні як суттєвого кроку на шляху наближення системи підготовки фахівців до сучасних потреб ринку праці, формуванню у них професійних компетенцій та адаптації до професійної діяльності. Проаналізовано необхідність зміни дидактичних засад фахової підготовки здобувачів вищої освіти задля забезпечення ланцюга неперервної освіти «школа-університет-підприємство». Запропоновано приклади світового та вітчизняного досвіду співпраці закладів вищої освіти та роботодавців за різних форм реалізації дуальної освіти.

Біографія автора

Олександр Терентьєв, Інститут телекомунікацій і глобального інформаційного простору НАН України.

Кандидат технічних наук, старший науковий співробітник відділу інформаційно-комунікаційних технологій

Посилання

Vitriak, T. B. (2018). Suchasnyi stan vitchyznianoho rynku pratsi ta zainiatosti naselennia. Suchasni problemy rynku pratsi i zainiatosti v konteksti polityky shvydkoho ekonomichnoho zrostannia: zasidannia kruhloho stolu. Kyiv: IPK DSZU, 26–30 [in Ukranian].

Building a future with decent work: materials of 103-rd Session of the International Labor Conference (28 May – 12 June 2014 r., Geneva). URL: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_norm/---relconf/documents/ meetingdocument/wcms_243312.pdf.

Kucherenko, D. H., Martyniuk, O. V. (2011). Stratehii rozvytku osvitnikh system krain svitu: monohrafiia. Kyiv: IPK DSZU [in Ukranian].

Huberska, N. L. (2014) Suchasnyi stan ta tendentsii rozvytku derzhavnoi polityky u sferi vyshchoi osvity v Ukraini. Pravo i hromadianske suspilstvo, 1, 141–151[in Ukranian].

Konkurentospromozhnist vyshchoi osvity Ukrainy v umovakh informatsiinoho suspilstva. (2018). Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (9 lyst. 2018 r., Chernihiv) – International Scientific and Practical Conference. URL: https://www.stu.cn.ua [in Ukranian].

Pro Natsionalnu stratehiiu rozvytku osvity v Ukraini na period do 2021 roku: Ukaz Prezydenta Ukrainy vid 25.06.2013 r. № 344/2013 (2013). URL: https://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/344/2013 [in Ukranian].

Akimov, O. O., Akimova, L. M. (2016). Profesiini kompetentnosti yak chynnyk modernizatsii vyshchoi osvity. Aktualni pytannia formuvannia ta rozvytku hromadianskykh kompetentnostei v Ukraini: Vseukr. nauk.-prakt. konf. za mizhnar. uchastiu (17–18 ber. 2016 r., Kyiv,). Kyiv: Osnova, 33–38 [in Ukranian].

Bielova, Yu. Yu. (2014). Model profesiinoi kompetentnosti maibutnoho inzhenera mashynobudivnoi haluzi. Naukovi zapysky Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Ser.: Pedahohichni nauky, 2, 13–19 [in Ukranian].

Dolnikova, L. V., Tsubov, L. V. (2012). Orhanizatsiino-pedahohichni formuvannia systemy intehrovanykh znan studentiv yak peredumovy pidvyshchennia yikh fakhovoi kompetentsii. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika», 739, 273–278 [in Ukranian].

Dubova, N., Kharytonova, V. (2018). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh inzheneriv-pedahohiv kharchovoi haluzi v protsesi praktychnoi pidhotovky. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia, 18, 167–174 [in Ukranian].

Omelchenko, L. M., Kernytskyi, O. M. (2010). Problema formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv enerhetychnoho profiliu u suchasnykh umovakh. Visnyk Kremenchutskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykhaila Ostrohradskoho, Vol. 3(62), 1, 169–172 [in Ukranian].

Palamar, S. (2018) Kompetentnisnyi pidkhid yak metodolohichnyi oriientyr modernizatsii suchasnoi osvity. Osvitolohichnyi dyskurs, 1–2(20–21), 267–278 [in Ukranian].

Pidlypniak, I. Yu. (2015). Realizatsiia kompetentnisnoho pidkhodu v suchasnii osvitnii paradyhmi. Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriia «Pedahohichni nauky»,10(343), 105–110 [in Ukranian].

Kozlovska, I. M., Sobko, Ya. M., Stechkevych, O. O. at al. (2012). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv na osnovi intehratyvnoho pidkhodu: metodychni rekomendatsii. Lviv: Spolom [in Ukranian].

Yakist vyshchoi osvity: kompetentnisnyi pidkhid u pidhotovtsi suchasnoho fakhivtsia. (2019). XLIII Mizhnar. nauk.-metod. konf. (14–15 lystop. 2018 r., m. Poltava). Poltava [in Ukranian].

Ivleva, N. Perspektivy i vozmozhnosti vnedrenija v obrazovanie dual’no sistemy obuchenija. Zbirnyk naukovykh prats Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Pavla Tychyny. 2018. Vyp. 1. S. 81–89 [in Russian].

Stupnik, M., Morkun, V., Bakum, Z., Tkachuk, V. (2016). Kontseptsiia pidhotovky hirnychoho inzhenera v systemi neperervnoi osvity (shkola – vnz – pidpryiemstvo). Pedahohika vyshchoi ta serednoi shkoly, Vol. 48, 34–43 [in Ukranian].

Khomenko, V. (2015). Vykorystannia liniinykh funktsionalnykh modelei pid chas dualnoho navchannia maibutnikh inzheneriv-pedahohiv komp’iuternoho profiliu. Molod i rynok, (126), 30–35 [in Ukranian].

Analitychnyi visnyk u sferi osvity y nauky. (2018). Dovidkovyi biuleten.: elektron. period. vyd., issue VII. URL: http://dnpb.gov.ua/wp-content/uploads/2017/05/Analituchnuy_visnuk_2018-7.pdf (data zvernennia10.01.2019). [in Ukranian].

Dualna osvita v Ukraini. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-presshall/ 2390411-dualna-osvita-v-ukraini.html [in Ukranian].

Pro skhvalennia Kontseptsii pidhotovky fakhivtsiv za dualnoiu formoiu zdobuttia osvity: Rozporiadzhennia Kabinetu ministriv Ukrainy vid 19.09.2018 r. № 660-r. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/660-2018-r?lang=ru

Havryliuk, I., Duddek, R. at al. (2017) Dualna osvita v dialozi: zvit pro vykonannia ta rezultaty proektu a takozh rekomendatsii. URL: https://www.imath.kiev.ua/projects/1/dual_education_ua.pdf [in Ukranian].

Dual’noe obrazovanie v Ukraine: vyigrat’ dolzhny vse. URL: http://uc.kr.ua/2018/11/20/dualnoe-obrazovanye-v-ukrayne-vyygrat-dolzhny-vse/ [in Russian].

Dualna osvita. URL: https://kpi.ua/taxonomy/term/2977 [in Ukranian].

Akademichna prohrama SAS. URL: https://www.sas.com/ru_ua/learn/ academic-programs.html [in Ukranian].

Podgajnaja, E. Gajd po ukrainskoj IT-industrii: top-10 vazhnyh cifr https://mind.ua/ru/publications/ 20193091-gajd-po-ukrainskoj-it-industrii-top-10-vazhnyh-cifr [in Russian].

##submission.downloads##

Як цитувати

Терентьєв, О. (2019). ОСОБЛИВОСТІ ВПРОВАДЖЕННЯ ДУАЛЬНОЇ ФОРМИ ОСВІТИ ЯК ЗАСОБУ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Проблеми підготовки сучасного вчителя, (19), 141–151. https://doi.org/10.31499/2307-4914.19.2019.174012

Номер

Розділ

Статті