DOI: https://doi.org/10.31499/2307-4914.20.2019.174126

КРИТЕРІАЛЬНО-ПОКАЗНИКОВИЙ СКЛАД ПРОФЕСІЙНОГО ПОТЕНЦІАЛУ ПЕДАГОГА

Оксана Браславська

Анотація


У статті розкрито сучасні бачення ролі рівня розвитку професійного потенціалу педагога у його становленні як фахівця. Метою роботи стало визначення критеріїв професійного потенціалу педагога для забезпечення наукового підходу до організації його роботи, професійного розвитку, саморозвитку, для визначення зразків діяльності до яких можна прагнути, для зовнішньої оцінки і самооцінки. Результатами роботи є визначення чотирьох рівнів розвитку професійного потенціалу педагога: допрофесійний, початковий, нормований, узагальнюючий, які узагальнюють такі критерії й показники: результати практичної діяльності (результуючий критерій), успішність, вироблення власного стилю роботи (продуктивно-стильовий), вплив професійно-розвиваючого середовища на якість залучення педагога в інноваційні процеси (інноваційно-середовищний); досягнення професійної компетентності (компетентнісний); прояви особистісних якостей вчителя (особистісно-професійний). 


Ключові слова


Професійний потенціал педагога; критерії поняття; показники; рівні; практична діяльність; творча праця; критеріально-показниковий склад; педагог.

Повний текст:

PDF PDF (English)

Посилання


Amonashvili, Sh. A. (2010). Kak liubit detei (opyt samoanaliza). Donetck: Noulidzh, Donetc.

Ananev, B. G. (1980). Chelovek kak predmet poznaniia. Moskva: Izd-vo MGU.

Andrushchenko, V. P. (2011). Svitanok Yevropy: Problema formuvannia novoho uchytelia dlia ob’iednanoi Yevropy ХХI stolittia. Kyiv: Znannia Ukrainy [in Ukrainian].

Braslavska, O. V. (2018). Vaiemozalezhnosti ta iierarkhiia komponentnoho skladu profesiinoho potentsialu pedahoha. Pedahohichna teoriia i praktyka. Kyiv: PVNZ «Kyivskyi mizhnarodnyi universytet», issue 7, 16–37 [in Ukrainian].

Velyka ukrainska entsyklopediia: slovnyk (2015). A. M. Kyrydon (Ed.). Kyiv: DNU «Entsyklopedychne vydavnytstvo» [in Ukrainian].

Komenskii, Ia. A. (1982). Zakony khorosho organizovannoi shkoly / pod red. A. I. Piskunova (otv. red.) i dr. Izbr. ped. soch. v 2-kh t. Moskva: Pedagogika.

Kuzmina, N. V., Rean, A. A. (1993). Professionalizm pedagogicheskoi deiatelnosti. Sankt-Peterburg – Rybinsk: Nauchno-issledovatelskii tcentr razvitiia tvorchestva molodezhi.

Lavrinenko, O. A. (2008). Pedahohichna maysternist’ yak bazova kontseptual’na osnova pidhotovky vchytelya u vitchyznyaniy pedahohichniy dumtsi 60–70 rr. XX st. Post Metodyka, 2, 39–45 [in Ukrainian].

Makarenko, A. S. (1958). Sochineniia. Izd-e 2-e. Moskva: Akademiia pedagogicheskikh nauk RSFSR. T. 5.

Miropolskii, S. (1909). Uchitel, ego prizvanie i kachestva, znachenie, tceli i usloviia ego deiatelnosti v vospitanii i obuchenii detei. Izd-e 3-e, peresmotr. Sankt-Peterburg: Tipografiia Glazunova.

Natsional’na doktryna rozvytku osvity Ukrayiny (2002). Osvita Ukrayiny, 33, 4–6 [in Ukrainian].

Nova ukrayins’ka shkola: poradnyk dlya vchytelya (2017). N. M. Bibik. Kyyiv: TOV «Vydavnychyy dim «Pleyady» [in Ukrainian].

Podlasyi, I. P. (2007). Pedagogika: v 3-kh kn., kn. 3: Teoriia i tekhnologii vospitaniia: ucheb dlia studentov vuzov. 2-e izd., ispr. i dop. Moskva: Prosveshchenie.

Pro zatverdzhennya kontseptsiyi rozvytku pedahohichnoyi osvity: Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrayiny vid 16.07.2018 r. № 776. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti [in Ukrainian].

Pro zahal’nu serednyu osvitu: Zakon Ukrayiny vid 06.09.2018 r. № 2541-VIII. Data onovlennya: 13.10.2018 r. URL: https://zakon.help/law/651-XIV/ [in Ukrainian].

Rusova, S. (1924). Nova shkola sotsial’noho vykhovannya. Katerynoslav-Leyptsih.

Sinenko, V. Ia. (2008). Metodologiia i praktika shkolnogo obrazovaniia. Novosibirsk: Izd-vo NIPKIPRO.

Sukhomlynskyi, V. O. (1976). Vybrani tvory: u 5-ty t. O. H. Dzeverin (Holova), M. V. Cherpinskyi ta in. Kyiv: Radianska shkola, T. 2 [in Ukrainian].

Ushynskyi, K. D. (1954). Tvory: u 6 t. Kyiv: Radianska shkola, 1954. T. 2, 389–449 [in Ukrainian].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Амонашвили Ш. А. Как любить детей (опыт самоанализа). Донецьк: Ноулидж, Донец. отделение, 2010. 128 с.

2. Ананьев Б. Г. Человек как предмет познания. Москва: Изд-во МГУ, 1980. 336 с.

3. Андрущенко В. П. Світанок Європи: Проблема формування нового учителя для об’єднаної Європи ХХІ століття: Київ: Знання України, 2011. 1099 с.

4. Браславська О. В. Ваємозалежності та ієрархія компонентного складу професійного потенціалу педагога. Педагогічна теорія і практика / гол. ред. Л. В. Артемова. Київ: ПВНЗ «Київський міжнародний університет», 2018. Вип. 7. С. 16–37.

5. Велика українська енциклопедія: словник / кер. авт. колективу А. М. Киридон. Київ: ДНУ «Енциклопедичне видавництво», 2015. 1408 с.

6. Коменский Я. А. Законы хорошо организованной школы / под ред. А. И. Пискунова (отв. ред.) и др. Избр. пед. соч. в 2-х т. Москва: Педагогика, 1982. Т. 2. 576 с.

7. Кузьмина Н. В., Реан А. А. Профессионализм педагогической деятельности. Санкт-Петербург – Рыбинск: Научно-исследовательский центр развития творчества молодежи,1993. 54 с.

8. Лавріненко О. А. Педагогічна майстерність як базова концептуальна основа підготовки вчителя у вітчизняній педагогічній думці 60–70 рр. ХХ ст. Пост Методика. 2008. № 2. С. 39–45.

9. Макаренко А. С. Сочинения / ред. кол.: И. А. Каиров (глав. ред.) и др. Изд-е 2-е. Москва: Академия педагогических наук РСФСР, 1958. Т. 5. 588 с.

10. Миропольский С. Учитель, его призвание и качества, значение, цели и условия его деятельности в воспитании и обучении детей. Изд-е 3-е, пересмотр. Санкт-Петербург: Типография Глазунова, 1909. 148 с.

11. Національна доктрина розвитку освіти України. Освіта України. – 23 квітня 2002 р. № 33. С. 4–6.

12. Нова українська школа: порадник для вчителя / під заг. ред. Н. М. Бібік. Київ: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. 206 с.

13. Подласый И. П. Педагогика: в 3-х кн., кн. 3: Теория и технологии воспитания: учеб для студентов вузов. 2-е изд., испр. и доп. Москва: Просвещение, 2007. 463 с.

14. Про затвердження концепції розвитку педагогічної освіти: Наказ Міністерства освіти і науки України від 16.07.2018 р. № 776. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti (дата звернення: 14.03.2019).

15. Про загальну середню освіту: Закон України від 06.09.2018 р. № 2541-VІІІ. Дата оновлення: 13.10.2018 р. URL: https://zakon.help/law/651-XIV/ (дата звернення: 14.03.2019).

16. Русова С. Нова школа соціального виховання. Катеринослав-Лейпціг, 1924. 151 с.

17. Синенко В. Я. Методология и практика школьного образования. Новосибирск: Изд-во НИПКИПРО, 2008. 136 с.

18. Сухомлинський В. О. Вибрані твори: у 5-ти т. / ред. кол.: О. Г. Дзеверін (голова), М. В. Черпінський та ін. Київ: Радянська школа, 1976. Т. 2. 670 с.

19. Ушинський К. Д. Твори: у 6 т. Київ: Радянська школа, 1954. Т. 2. С. 389–449.



Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.