КОМПОНЕНТНИЙ СКЛАД ПРИРОДОЗНАВЧОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ОСОБИСТОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4914.1(21).2020.210217Ключові слова:
природознавча компетентність, компонентний склад, природничі науки, мотивація навчання, загальна культура, креативне мислення, природа, суспільство.Анотація
У статті доведено, що компонентний склад природознавчої компетентності особистості є досить багатогранним. Встановлено, що визначені компоненти (усвідомлення предметних знань, вміння аналізувати матеріал, взаємодія з суспільним оточенням, вміння мислити просторово й комплексно, розуміння цінності знань про природу, самостійна дослідницька робота, загальна й інформаційна культура, здоров’язбереження, мотивація освітньої діяльності) закладають підґрунтя емоційних установок і ціннісних орієнтацій стосовно довкілля, що можуть застосовуватися у подальшій життєдіяльності особистості.Посилання
Vishnikina, L. P. (2018). Metodychna systema formuvannia predmetnoi kompetentnosti z heohrafii v uchniv osnovnoi shkoly. Extended abstract of candidates thesis. Kyiv [in Ukranian].
Henkal, S. (2017). Struktura biolohichnoi kompetentnosti uchniv profilnykh klasiv. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii. Sumy, Issue 8(72), 236–246 [in Ukranian].
Derzhavnyi standart bazovoi i povnoi zahalnoi serednoi osvity: Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 23.11.2011 r. № 1392. (2020). Uriadovyi kurier, 5, 9–16 [in Ukranian].
Kontseptsiia Novoi ukrainskoi shkoly. URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ ukrainska-shkola-compressed.pdf [in Ukranian].
Markova, A. K. (1983). Formirovanie motivatsii ucheniya v shkolnom vozraste. Moskva: Prosveschenie [in Russian].
Matiash, N. Yu., Verbytskyi, V. V., Kozlenko, O. H. et al. (2013). Navchannia biolohii u starshii shkoli na akademichnomu rivni. Kyiv: Pedahohichna dumka [in Ukranian].
MON vidkrylo dodatkove obhovorennia intehrovanoho kursu z pryrodnychykh nauk dlia 10–11 klasiv. URL: http://nus.org.ua/news/mon-vidkrylo-dodatkove-obgovorennya-integrovanogo-kursu-z-pryrodnychyh-nauk-dlya-10-11-klasiv/ [in Ukranian]. 8. Pedagogika: Bolshaya sovremennaya entsiklopediya (2005). E. S. Rapatsevich. Minsk: Sovremennoe slovo [in Russian].
Pro osvitu: Zakon Ukrainy vid 05.09.2017 r. № 2145-19. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/ 2145-19 [in Ukranian].
Pro provedennia eksperymentu vseukrainskoho rivnia «Rozroblennia i vprovadzhennia navchalno-metodychnoho zabezpechennia intehrovanoho kursu «Pryrodnychi nauky» dlia 10–11 klasiv zakladiv osvity zahalnoi serednoi osvity» na serpen 2018 – zhovten 2022 roky»: Nakaz MON vid 03.08.2018 r. № 863. URL: https://imzo.gov.ua/2018/08/06/nakaz-mon-vid-03-08-
-863-pro-provedennya-eksperymentu-vseukrajinskoho-rivnya-rozroblennya-i-vprovadzhennya-navchalno-metodychnoho-zabezpechennya-intehrovanoho-kursu-pryrodnychi-nauky-dlya/ [in Ukranian].
Pro unesennia zmin do Metodychnykh rekomendatsii shchodo rozroblennia standartiv vyshchoi osvity: Nakaz MON Ukrainy vid 01.10.2019 r. № 1254. URL: http://edu-mns.org.ua/img/news/8635/ NakMON_1254_19.pdf [in Ukranian].
Sukhomlynskyi, V. O. (1996). Vybrani tvory (Vols 1–5); Vol. 1. Kyiv: Radianska shkola [in Ukranian].
Timets, O. V. (2010). Formuvannia fakhovoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia heohrafii u protsesi profesiinoi pidhotovky. Uman: Vizavi [in Ukranian].
Khimiia 7–9 klasy. Navchalna prohrama dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv: Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 07.06.2017 r. № 804. URL: https://imzo.gov.ua/osvita/zagalno-serednya-osvita-2/navchalni-prohramy-5-9-klasy-naskrizni-zmistovi-liniji/himiya-naskrizni-zmistovi-liniji/ [in Ukranian].
International Charter on Geographical Education (2016). URL: http://www.igu-cge.org/wp-content/ uploads/2019/03/IGU_2016_eng_ver25Feb2019.pdf.