ПРОФЕСІЙНЕ ЗРОСТАННЯ ВИКЛАДАЧА ВИЩОЇ ШКОЛИ: РЕАЛІЇ ТА ОРІЄНТИРИ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4914.1(21).2020.210250Ключові слова:
педагогічна праця, професійне становлення, неперервна освіта, вища школа, викладач вищої школи, професійна діяльність викладача, наукова і педагогічна діяльність, розвиток й саморозвиток науково-педагогічних працівників.Анотація
Статтю присвячено дослідженню особливостей професійного становлення викладача вищої школи ХХІ століття. Актуальність даного дослідження опосередкована реальними потребами сучасного суспільства в підготовці нового типу вчителів, здатних професійно-особистісно самореалізуватися в освіті. Ключовою фігурою вищевказаного процесу, його першоосновою є університетський викладач з його особистісними якостями, духовним світом, професіоналізмом. Акцентується увага на оптимальному поєднанні всіх видів діяльності з провідною роллю науково-педагогічної діяльності. У статті наголошується на необхідності створення умов для організації неперервної професійної освіти викладача вищої школи протягом всієї його професійно-педагогічної діяльності та кваліфікованої до неї підготовки. Актуальність неперервної освіти підтверджена різними науковими дослідженнями і визначається як принцип формування особистості, який зумовлює створення таких систем освіти і виховання, які повинні бути відкриті для людей будь-якого віку і статусу, супроводжувати людину протягом всього її життя, сприяти постійному її розвитку, залучати до безперервного процесу оволодіння знаннями. Аналіз і узагальнення літературних джерел дозволив зробити висновок, що на сучасному етапі розвитку національної вищої школи виникає економічна і соціальна необхідність переходу від вузівської та післявузівської підготовки і періодичного підвищення кваліфікації викладача вищої школи до його безперервного професійного формування через створення єдиної системи підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації, раціональному чергуванню різних форм, ступеневому сходженню від нижчих кваліфікаційно-посадових рівнів до вищих.Посилання
Bakhmat, N. (2014). Neperervnist pedahohichnoi pidhotovky yak umova konkurentozdatnosti vchytelia pochatkovykh klasiv [Continuity of pedagogical preparation as a condition of competitiveness of elementary school teachers]. Psykholoho-pedahohichni problemy silskoi shkoly – Psychological and pedagogical problems of rural school, issue 48, 13–17. URL: https://library.udpu.edu.ua/library_files/ psuh_pedagog_probl_silsk_shkolu/48/2.pdf [in Ukrainian].
Volobuieva, O. F. (2014). Profesiina diialnist suchasnoho vykladacha vyshchoi shkoly: vyklyky ta priorytety [Professional activity of modern teacher of higher school: calls and priorities]. Zbirnyk naukovykh prats Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy – Collection of scientific papers of the National Academy of State Border Guard Service of Ukraine, issue 4(73), 392–404. URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/cgibin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21 DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/znpnapv_ppn_2014_4_36.pdf [in Ukrainian].
Desiatov, T. M. (2012). Aktualni problemy osvity doroslykh u konteksti hlobalizatsii [Актуальні проблеми освіти дорослих у контексті глобалізації]. Porivnialna profesiina pedahohika – Comparative professional pedagogy, 1, 6–13 [in Ukrainian].
Esareva, Z. F. (1994). Osobennosti dejatel’nosti prepodavatelja vysshej shkoly [Features of the activities of a teacher of higher school]. Leningrad: Izd-vo Leningradskogo universiteta [in Russian].
Neperervna osvita yak svitova tendentsiia [Сontinuous education as a global trend]. URL: http://pidruchniki.com/1529052755044/pedagogika/neperervna_osvita_svitova_tendentsiya [in Ukrainian].
Osvita protiahom zhyttia: svitovyi dosvid i ukrainska praktyka. Analitychna zapyska. Neperervna osvita yak svitova tendentsiia [Education for life: World Experience and Ukrainian Practice. Analytical note]. URL: http://http://old2.niss.gov.ua/articles/252/ [in Ukrainian].