ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МОТИВАЦІЇ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ В УМОВАХ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ

Автор(и)

  • Оксана Браславська Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини., Україна https://orcid.org/0000-0003-0852-686X
  • Людмила Озерова Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини., Україна https://orcid.org/0000-0001-7802-7068

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4914.2(22).2020.219381

Ключові слова:

мотивація, професійна мотивація, мотиваційна сфера, фахова підготовка, професійне становлення, професійна діяльність, професійне зростання, здобувачі вищої освіти.

Анотація

У статті обґрунтовано необхідність формування професійної мотивації як важливої складової фахової підготовки майбутніх учителів, окреслено актуальні вимоги сучасного суспільства до професійно-особистісного розвитку педагога. Мета роботи полягає в аналізі чинників, які впливають на формування позитивної професійної мотивації майбутніх фахівців у галузі освіти. Результатами роботи є характеристика основних понять, що сприяють мотивації професійно-особистісного розвитку майбутнього вчителя, висвітлення їх основних ознак і визначення завдань та шляхів професійного зростання здобувачів вищої освіти педагогічних ЗВО.

Біографії авторів

Оксана Браславська, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини.

Доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри географії та методики її навчання.

Людмила Озерова, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини.

Викладач-стажист кафедри географії та методики її навчання.

Посилання

Viljunas, V. K. (1990). Psihologicheskie mehanizmy motivacii cheloveka. Moskva: MGU [in Russian].

Yerokhin, S. A., Nikitin, Yu. V., Nikitina, I. V. (2011). Kontseptsiia profesiinoi motyvatsii studentiv yak faktoru konkurentnosti na rynku pratsi. Yurydychna nauka – Legal Science, Issue 1, 20–28 [in Ukrainian].

Zaniuk, S. S. (2019). Psykholohiia motyvatsii. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Kuz'mina, N. V. (1990). Professionalizm lichnosti prepodavatelja i mastera proizvodstvennogo obuchenija. Moskva: Vysshaja shkola [in Russian].

Kalinina, L., Karamushka, L., Sorochan, T., Shyian, R. (2011). Osvitnii menedzhment v umovakh zmin. Luhansk: Rieznikov V. S. [in Ukrainian].

Karamushka, L. M. (2003). Psykholohiia upravlinnia. Kyiv: Milenium [in Ukrainian].

Kostiuk, H. S. (1989). Navchalno-vykhovnyi protses i psykhichnyi rozvytok osobystosti. L. M. Prokoliienko (Ed.). Kyiv: Radianska shkola [in Ukrainian].

Ljah, M. V. (2011). Osobennosti razvitija motivov uchebno-professional'noj dejatel'nosti v studencheskom vozraste. Psihologicheskaja nauka i obrazovanie – Psychological science and education, Issue 4, 1–13. URL: http://psyedu.ru/journal [in Ukrainian].

Leont'ev, A. N. (2004). Dejatel'nost'. Soznanie. Lichnost'. Moskva: Smysl [in Russian].

Markova, A. K. (1996). Psihologija professionalizma. Moskva: Znanie [in Russian].

Markova, A. K. (1983). Formirovanie motivacii uchenija v shkol'nom vozraste. Moskva: Prosveshhenie [in Russian].

Ministerstva osvity i nauky Ukrainy. URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola [in Ukrainian].

Natsionalna stratehiia rozvytku osvity v Ukraini na 2012–2021 roky. URL: http://oneu.edu.ua/wp-content/uploads/2017/11/nsro_1221.pdf [in Ukrainian].

Bibik, N. M. (2017). Nova ukrainska shkola: poradnyk dlia vchytelia. N. M. Bibik (Ed.). Kyiv: TOV «Vydavnychyi dim «Pleiady» [in Ukrainian].

Natsionalna doktryna rozvytku osvity. (2002). Osvita Ukrainy – Education of Ukraineґ іssue 4, 4–6 [in Ukrainian].

Poliakov, A. O. (2008). Pedahohichni umovy motyvatsii profesiinoho zrostannia studentiv pedahohichnykh universytetiv u protsesi neperervnoi osvity. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv [in Ukrainian].

Polozhennia pro vseukrainskyi konkurs «Uchytel roku»: Postanovamy Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 11.06.1995 r. № 638 (u red. nakazu vid 16.05.2018 r. № 370). (2018). URL: https://zakon.rada.gov. ua/laws/show/370-2018-п [in Ukrainian].

Petrovskij, A. V. Jaroshevskij, M. G. (1990). Psihologija. Slovar'. 2-e izd., ispr. i dop. 1990. Moskva: Politizdat [in Russian].

Pytannia Komitetu z Derzhavnoi premii Ukrainy v haluzi osvity: Ukaz Prezydenta Ukrainy vid 19.11.2019 r. № 917. URL: https://ru.osvita.ua/legislation/other/9145/ [in Ukrainian].

Pro vyshchu osvitu: Zakon Ukrainy vid 01.07.2014 r. № 1556-VII. Data onovlennia: 18.03.2020. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 [in Ukrainian].

Pro povnu zahalnu seredniu osvitu: Zakon Ukrainy vid 16.01.2020 r. № 463-IX. URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/463-20 [in Ukrainian].

Romanovskij, A. G. (2003). Filosofija dostizhenija uspeha. Har'kov: NTU «HPІ» [in Ukrainian].

Rubinshteyn, S. L. (1976). Problemyi obschey psihologii. Moskva: Pedagogika [in Russian].

Jel'konin, D. B. (1971). K probleme periodizacii razvitija v detskom vozraste. Voprosi psihologii – Psychology, іssues 4, 6–20 [in Russian].

Maslow, A. H. (1954). Motivation and Personality. N.Y.: Harper.

Mc-Clelland, D. C. (1971). The Achievement Motive. Current perspective in Social-Psychology. Ox., 166–174.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-01

Як цитувати

Браславська, О., & Озерова, Л. (2021). ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МОТИВАЦІЇ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ В УМОВАХ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ. Проблеми підготовки сучасного вчителя, (2(22), 21–30. https://doi.org/10.31499/2307-4914.2(22).2020.219381

Номер

Розділ

Статті