КАТЕГОРІЯ «ВИХОВАННЯ» В ПЕДАГОГІЧНОМУ ДИСКУРСІ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4914.2(22).2020.219414Ключові слова:
категорія, педагогіка, виховання, вплив, передача досвіду, взаємодія.Анотація
Мета статті полягає у розкритті традиційного і сучасного підходів до трактування поняття «виховання» як педагогічної категорії. Застосовуючи теоретичні методи дослідження, а саме: аналіз, синтез, індукція, дедукція, абстрагування, порівняння, узагальнення, систематизація, класифікація тощо, нами розглянуті різні підходи науковців до обґрунтування вихідних теоретичних позицій, систематизації поглядів і підходів до з’ясування провідної педагогічної категорії «виховання». Доводиться, що в педагогіці наявні різні підходи до визначення суті категорії «виховання», що зумовлює його багатозначність, багатогранність і різновекторність даного феномену.Посилання
Antonenko, I. Y. (2009). Psykholoho-pedahohichni osoblyvosti pedahohichnoyi vzayemodiyi. Problemy suchasnoyi psykholohiyi. Kamyanets-Podilskyj, 14–22 [in Ukrainian].
Babanskiy, Y. K. (1985). Kompleksnyy podkhod k vospitaniyu uchashchikhsya: (v voprosakh i otvetakh). K.: Rad. Shkola [in Russian].
Baryshnikov, Y. N. (1996). O vospitanii i vospitatel'nykh sistemakh. SPb. [in Russian].
Bezrukova, V. S. (1983). Osnovnyye kategorii teorii vospitaniya i ikh funktsii v razvitii pedagogicheskoy nauki. Extended abstract of doctor’s thesis. Kazan [in Russian].
Bekh, I. D. (2008). Vykhovannya osobystosti. K.: Lybidʹ [in Ukrainian].
Bytynas, B. P.(1996). Vvedenye v fylosofyyu vospytanyya. M.: Fond dukhovnoho y nravstvennoho obrazovanyya [in Russian].
Bila knyha natsionalʹnoyi osvity Ukrayiny (2010). T. F. Alekseyenko, V. M. Anishchenko, H. O. Ball et al.; akad. V. H. Kremenya (Ed.). K.: Inform. systemy [in Ukrainian].
Boyko, A. M. (2006). Vykhovannya lyudyny: nove i vichne. Poltava: Tekh- servis [in Ukrainian].
Borytko, M. M. (2000). Prostranstvo vospytanyya: obraz bytyya. Volhohrad: Peremena [in Russian].
Vasylyuk, A. (2004). Pedahohichnyy slovnyk-leksykon: anhl.-ukr., ukr.-anhl. Nizhyn [in Ukrainian].
Vashchenko, H. (1997). Vybrani pedahohichni tvory. Drohobych: Vidrodzhennya [in Ukrainian].
Velytchenko, L. K. (2005). Pedahohichna vzayemodiya: teoretychni osnovy psykholohichnoho analizu. Odesa: PNTS APN Ukrayiny [in Ukrainian].
Vyshnevsʹkyy, O. (1996). Suchasne ukrayinsʹke vykhovannya. Pedahohichni narysy. Lʹviv [in Ukrainian].
Voronyn, A. S.(2006). Slovarʹ termynov po obshchey y sotsyalʹnoy pedahohyke. Ekaterynburh: HOU VPO UHTU-UPY [in Russian].
Hynetsynskyy, V. Y. (1992). Osnovy teoretycheskoy pedahohyky. SPb. [in Russian].
Holovanova, N. F. (2007). Podkhody k vospytanyyu v sovremennoy otechestvennoy pedahohyke. Pedahohyka, 10, 38–47 [in Russian].
Honcharenko, S. U. (1997). Ukrayinsʹkyy pedahohichnyy slovnyk. K.: Lybidʹ [in Ukrainian].
Dychkivsʹka, I. M. (2001). Osnovy pedahohichnoyi innovatyky. Rivne: RDHU [in Ukrainian].
Entsyklopediya osvity (2008). V. H. Kremenʹ (Ed.). K.: Yurinkom Inter [in Ukrainian].
Zyazyun, I. A. (2000). Pedahohika dobra: idealy i realiyi. K.: MAUP [in Ukrainian].
Kyrychuk, O. V. (1991). Kontseptsiya vykhovannya pidrostayuchoho pokolinnya suverennoyi Ukrayiny. Ridna shkola, 5, 33–40 [in Ukrainian].
Kobernyk, O. M. (2000). Psykholoho-pedahohichne proektuvannya vykhovnoho protsesu v silʹsʹkiy zahalʹnoosvitniy shkoli. Doctor’s thesis. K. [in Ukrainian].
Kremenʹ, V. (2009). Transformatsiya osobystosti v osvitnʹomu prostori suchasnoyi tsyvilizatsiyi. Profesiyno-tekhnichna osvita, 1, 3–6 [in Ukrainian].
Kurlyand, Z. N. (1999). Sutnistʹ protsesu vykhovannya. Odesa: Pivdennoukrayinsʹk. derzh. ped. in-t im. K. D. Ushynsʹkoho [in Ukrainian].
Moskalenko, V. V. (2007). Psykholohiya sotsialʹnoho vplyvu. K.: Tsentr uchbovoyi literatury [in Ukrainian].
Novaya fylosofskaya éntsyklopedyya. (2010). (Vol. 1–4). V. S. Stepyn, A. A. Huseynov, H. YU. Semyhyn (Eds.). M.: Myslʹ. URL: http://e-libra.ru/read/253222-novaya-filosofskaya-yenciklopediya.-tom-pervyj.html [in Russian].
Pedahohyka: Bolʹshaya sovremennaya éntsyklopedyya (2005). E. S. Rapatsevych (ED.). Mn.: Sovremennoe slovo [in Russian].
Aleksyeyenko T. F., Artemova L. V., Bahlayeva N. I. (2002). Pedahohichnyy slovnyk dlya molodykh batʹkiv. K. [in Ukrainian].
Pedahohichnyy slovnyk (2002). M. D. Yarmachenka (Ed.). K.: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].
Polyakov, S. D. (2004). Psykhopedahohyka vospytanyya. M.: Novaya shkola [in Russian].
Serykov, V. V. (1999). Obrazovanye y lychnostʹ. Teoryya y praktyka proektyrovanyya pedahohycheskykh system. M.: Lohos [in Russian].
Stepanov, E. N. (2008). Pedahohu o sovremennykh podkhodakh y kontseptsyyakh vospytanyya. M.: TTS Sfera [in Russian].
Yahodnikova, V. V. (2016). Formuvannya innovatsiynoyi spryamovanosti vykhovnoho protsesu zahalʹnoosvitnʹoyi shkoly: teoretychni i praktychni aspekty. Odesa: vyd. Bukayev [in Ukrainian].
Yahupov, V. V. (2002). Pedahohika. K.: Lybidʹ [in Ukrainian].