ПИТАННЯ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ У ТВОРЧІЙ СПАДЩИНІ УКРАЇНСЬКОГО ПЕДАГОГА НИКИФОРА ЯКОВИЧА ГРИГОРІЇВА (1883–1953 рр.)

Автор(и)

  • Лілія Моргай Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини., Ukraine http://orcid.org/0000-0002-6550-1389

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4914.2(22).2020.219573

Ключові слова:

Н. Я. Григоріїв, початкова освіта, видавнича діяльність, українізація освітнього процесу, Міністерство народної освіти, міністр освіти Української Народної Республіки, документ «Школи на Україні», Український громадський комітет.

Анотація

У статті висвітлено внесок видатного педагога, історика і громадського діяча України – Никифора Яковича Григоріїва. Обґрунтовано вклад педагога в процес українізації освітнього процесу. Проаналізовано підручники та навчальні книги українською мовою з метою просвіти народу та формування його національної свідомості. Виокремлена оцінка викладання початкової освіти та методики викладання української мови та історії у спадщині педагога. Узагальнено загальнопедагогічні погляди Н. Григоріїва, які базувалися на соціально-виховних та педагогічних ідеях педагога: створення національної школи; уміння формувати та зберігати національну культуру; повага до рідної мови та історії України та ін.

Біографія автора

Лілія Моргай, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини.

Доктор філософії, доцент кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи.

Посилання

Bondarenko T. Nevtomnyi narodnyk Nychypir Yakovych Hryhoriiv. URL: http://kraeznavstvo.at.ua/ news/2009-08-27-20 [in Ukrainian].

Hr. Nash. (1912). Pro navchannia ditei ridnii istorii. Svitlo, Part 5, 6–18 [in Ukrainian].

Hr. Nash. (1912). Deiaki zghadky ekzamenatora. Svitlo, Part 9, 46–60 [in Ukrainian].

Hr. Nash. (1911). Idim khoch mandrivtsiamy. Svitlo, Part 5, 59–64 [in Ukrainian].

Hryhororiiv N. Avtobiohrafichnyi narys ta spysok prats [in Ukrainian].

Entsyklopediia ukrainoznavstva: slovnykova chastyna. (1993). V. Kubiiovych (Ed.). Vol. 2: Perevydannia v Ukraini. Lviv, 405–800 [in Ukrainian].

Istoriia Ukrainy: slovnyk-dovidnyk. (2008). Shchedrina I. E. (Ed.) Kharkiv: Kraina mrii [in Ukrainian].

Kontseptsiia natsionalno-patriotychnoho vykhovannia ditei ta molodi. URL: http://old.mon.gov.ua/ua/pr-viddil [in Ukrainian].

Morhai L. A. (2020). Hryhoriiv Nykyfor Yakovych (1883‒1953 rr.): narysy z pedahohichnoi ta naukovo-prosvitnytskoi diialnosti. Uman: “Sochinskyi M. M.” [in Ukrainian].

Nikovskyi A. Natsionalnyi bolshevyzm. Promin. 1919. 27 veresnia [in Ukrainian].

Pratsi: “Spohady "Ruinnyka". Yak my ruinuvaly tiurmu narodiv, a yak buduvaty svoiu khatu”. (1937). 13 travnia [in Ukrainian].

Starenkyi I. (2013). Tserkovno-istorychne kraieznavstvo: vytoky ta suchasnyi dyskurs. Kraieznavstvo, 1. URL: http://history.org.ua/JournALL/kraj/kraj_2013_1/16.pdf [in Ukrainian].

Studii z istorii Ukrainskoi revoliutsii 1917–1921 rokiv: na poshanu Ruslana Yakovycha Pyrohova. (2011). Verstiuk V. F. (Ed.). Kyiv [in Ukrainian].

Suspilno-politychni protsesy v Ukraini v dobu natsionalno-vyzvolnykh zmahan vazhko uiavyty bez konkretnykh istorychnykh postatei. URL: https://refdb.ru/look/2110215-pall.html [in Ukrainian].

Ukrainska pedahohika v personaliiakh. (2005). O. V. Sukhomlynskoi (Ed.). (Kn. 1‒2); Kn. 2. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-01

Номер

Розділ

Статті