ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ІНШОМОВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ КУРСАНТІВ НЕМОВНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ ЗАСОБАМИ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4914.1(31).2025.333385Ключові слова:
іншомовна компетентність, педагогічні умови, курсанти немовних спеціальностей, вищий військовий навчальний заклад, інформаційно-комунікаційні технології, продуктивне іншомовне освітнє середовище, моделювання професійних ситуацій, методи активного навчання, експеримент.Анотація
Стаття розкриває засади формування іншомовної компетентності курсантів немовних спеціальностей засобами інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в умовах вищого військового закладу освіти. Виявлено специфіку організації навчання у військовому закладі освіти та різні аспекти інтеграції інформаційно-комунікаційних технологій в освітній процес, що дозволяє створювати адаптивне середовище з урахуванням специфіки підготовки курсантів немовних спеціальностей. У процесі організації дослідження було опитано 160 курсантів I–III курсів ВВНЗ (2022-2024 рр.), які відзначали інформаційно-комунікаційні технології як дієвий засіб підвищення мотивації до вивчення іноземної мови, урізноманітнення подачі навчального матеріалу, що впливає на засвоєння навчальних тем для подальшого їх практичного використання. Більшість з них добре адаптуються до використання викладачами ІКТ для проведення занять, хоча самі помірно застосовують їх під час вивчення іноземної мови. Проаналізовано педагогічні умови формування іншомовної компетентності – організацію продуктивного іншомовного освітнього середовища, застосування в освітньому процесі сучасних інформаційно-комунікативних технологій, моделювання різних професійних ситуацій. Акцентовано увагу, що найбільш ефективно на професійний розвиток курсантів впливають методи активного навчання – перевернутий клас, змішане навчання, ситуаційний аналіз (кейс-метод), моделювання ситуацій (симулятивне навчання), мікронавчання, проектне навчання тощо. У висновках наголошено на важливості активізації продуктивного іншомовного освітнього середовища для курсантів із впровадження проєктних методів; використанні сучасних інформаційно-комунікативних технологій із елементами симуляції та геймифікації, що сприяє підвищенню мотивації курсантів; моделюванні в освітньому різних способів розв’язання педагогічних ситуацій; самоконтролю та самооцінки, розвитку професійного мислення.